ontwerpen en begeleiden
Wat is de strategische leeragenda voor onze organisatie?
Het werk verandert, hoe bereiden we onze mensen daarop voor?
Hoe stimuleren we voortdurende professionalisering van onze vakmensen?
Ons leiderschap heeft een impuls nodig, hoe ontwerpen we een passend leertraject?
Hoe meet ik de impact van onze opleidingstrajecten?
Jij, wij en iedereen: we leren omdat we iets willen. Wie die drijfveer vindt, heeft de sleutel tot leren. Daarom zoeken we bij Kessels & Smit naar concrete ambities en dromen die mensen koesteren. Welke winst zien zij in een verandering in het werk? Wat maakt het voor hen belangrijk om zich te ontwikkelen? Wat biedt de organisatie om het leerproces mogelijk te maken? Wat gunnen mensen zichzelf? Leerervaringen afdwingen werkt niet. Daarom creëren we een omgeving die mensen uitnodigt en helpt te leren. Dat werkt wel.
Maatwerk in ontwerp
Elke leervraag varieert. Dus zijn onze trajecten ook telkens anders. Niets ‘van de plank’ of meer van hetzelfde. We stemmen af op wat er is en waaraan behoefte is binnen jouw organisatie. Een goed ontwerp ontstaat niet aan de tekentafel. Voor het doel dat jij op het oog hebt, ontwerpen we samen met betrokkenen slimme en creatieve oplossingen. Of het nou gaat om een specifiek traject of een organisatiebrede leer- en ontwikkelagenda. We worden daarbij het liefst snel concreet. Prototypes dwingen ertoe vage beelden expliciet te maken en keuzes te verantwoorden.
Leren door te doen
Nieuwe kennis en (zelf)inzicht is een belangrijk ingrediënt voor leren. Handzame theorie en werkende principes. Leren vraagt ook doen. In de praktijk van alledag: experimenteren, nieuwe aanpakken uitproberen, grenzen verleggen. En vervolgens reflecteren en verdiepen. Wat werkt er? Wat (nog) niet? Individueel en samen. Zo ontwikkel je bekwaamheid. Dit proces begeleiden we graag.
Meetbaar resultaat
Leren is lang eenzijdig benaderd als het wegwerken van tekorten. Wat kan iemand (nog) niet? Bij Kessels & Smit vertrekken we waar het kan ook graag vanuit de aanwezige talenten om bekwaamheid te ontwikkelen en resultaten in het werk te bereiken. Méétbare resultaten: want na afronding meten we de impact van onze interventies. Wat vervolgens weer werkt als springplank voor vervolgstappen. Wie zei er dat leren ooit ophoudt?
Lees de cases
-
Blijven bouwen aan een leercultuur
De crisis als versneller?Het thema leercultuur was al een tijdje een van de speerpunten van de Academie van een ziekenhuis. Ontwikkelingen in de zorg gaan snel en leren is cruciaal om bij te blijven in het vak én om je als organisatie te onderscheiden. Om ideeën te krijgen voor het versterken van de leercultuur gingen we op onderzoek uit: hoe gaat het leren in de organisatie nu? Wat werkt er goed? Hoe kan het nog beter?
Net toen het bijna klaar was brak het Covid-19 virus uit en kwam dit project stil te liggen. Na de eerste heftige crisismaanden ontstond in de organisatie de behoefte om die periode, en alles wat men daarin had geleerd en meegemaakt een plek te geven. Daarmee ontstond een idee: zouden we het onderzoek niet precies ook daarvoor kunnen gebruiken?
›› -
Een online workshop over organisatieverandering
Hoe ‘flip’ je een succesvolle off-line interventie?De VeranderExpress is een beproefde workshop waarin deelnemers aan het denken worden gezet over hun eigen perspectief op organisatie-verandering. Adviseurs, managers, projectleiders, L&D professionals…: ze kunnen meedoen en hun – vaak impliciete - verander-filosofie ontdekken en benoemen.
Met de nieuwe situatie van werken-op-afstand kwam de vraag: kun je deze formule ook vertalen naar een online variant?
›› -
Evaluatie omzetten in een leerproces
Hoe participatie innovatie in gang zetWat te doen als je erg succesvol bent, maar tegelijkertijd het gevoel hebt dat je succes toekomstige innovatie belemmert? Met deze vraag kampte het evenementen-team van een politieke stichting. Het team bestond uit 15 enthousiaste professionals die voor internationale gasten reizen en congressen organiseren. Ze werkten al een tijdje samen, en hadden een beproefde, maar enigszins herhalende routine ontwikkeld.
›› -
120 mensen opleiden voor een nieuwe rol
De werkplek als leerplekEen nationale spoormaatschappij stond voor een uitdaging. Door een tijdelijke wijziging in de dienstregeling zou er bij een specifiek station grote drukte op de perrons ontstaan. Met potentieel gevaarlijke situaties voor reizigers als gevolg. Daarom wilde men naast de conducteurs gespecialiseerd crowd control personeel inzetten. Deze werden geworven onder beveiligings- en servicepersoneel van andere vervoersorganisaties. Een deel van het vak beheersten ze dus al, maar zeker niet alles. Hoe kon men binnen korte tijd zo’n 120 mensen klaarstomen voor deze rol? De risico’s waren dusdanig groot en het tijdsbestek zo kort dat reguliere veiligheidsbedrijven het niet aandurfden met een traditionele opleidingsaanpak. Aanpak Onze eerste stap was om met het huidige personeel precies in kaart te brengen wat het werk inhield. Al snel werd duidelijk dat er drie kerntaken waren met opeenvolgende moeilijkheidsgraad: service verlenen aan reizigers (bijvoorbeeld verwijzen naar een ander vertrekspoor of informeren over vertragingen), een deel van het perron afsluiten (dus reizigers vragen om te verplaatsen) en het ontruimen en afsluiten van het gehele perron (het ‘worst case scenario’). Met gespecialiseerde veiligheids- en serviceprofessionals maakten we gedetailleerde werkinstructies voor elke kerntaak. ... ›› -
Professionalisering van senior projectleiders
Een uitdagende, persoonlijke aanpakEen groot internationaal strategisch adviesbureau stelt hoge kwaliteitseisen aan de projecten die ze uitvoeren. Een uitdagende ambitie, aangezien ze vaak aan complexe vraagstukken werken met meerdere stakeholders, onder hoge druk. Senior projectleiders spelen een cruciale rol als het gaat om de projectuitvoering en zijn daarom belangrijk voor de organisatie. Daarom investeert het bedrijf in hun voortdurende ontwikkeling. Het adviesbureau was op zoek naar manieren om een impactvol tweedaags programma te creëren voor senior projectleiders, als onderdeel van hun bredere leerprogramma. De focus lag op het investeren in hun 'soft skills'. De meeste projectleiders hebben een sterke staat van dienst en expertise als het gaat om de inhoud van hun projecten. Om hun impact als projectleider te vergroten zijn communicatie- en interpersoonlijke vaardigheden echter net zo belangrijk. Aanpak Vanwege het korte tijdsbestek was het belangrijk om de leerinterventie te richten op de meest kritische vaardigheden en kennis. Daarom besloten we om het echte werk van de projectleiders als uitgangspunt te nemen voor ons ontwerp. In een aantal interviews met de doelgroep en hun managers hebben we 'kritische incidenten' geïdentificeerd. In totaal ontdekten we zes typische werksituaties waarin projectleiders een relevant verschil maken in de samenwerking tussen opdrachtgever, partner en het projectteam. Neem bijvoorbeeld een situatie waarin een opdrachtgever niet tevreden is met de resultaten, maar dit slechts indirect tot uitdrukking brengt. Of een project onder hoge tijdsdruk, waarin mensen niet effectief samenwerken maar de projectleider wil vasthouden aan zijn coachende leiderschapsstijl in plaats van hen te vertellen wat ze moeten doen. ... ›› -
Versterking van lokale projecten in Tunesië
Projectontwikkeling door persoonlijke ontwikkelingTunesië is een jonge democratie, waar het maatschappelijk middenveld zich snel ontwikkelt. In het hele land worden momenteel veel burgerinitiatieven, gemeenschapsprojecten en verenigingen opgestart. Aan ideeën en enthousiasme geen gebrek. Alleen ontbreekt het initiatiefnemers dikwijls aan voldoende financiële middelen, vaardigheden op het gebied van projectmanagement en een nuttig netwerk om de projecten succesvol van de grond te krijgen.
Gelukkig ondersteunen verschillende Europese programma's voor ontwikkelingssamenwerking de groei van burgerinitiatieven in Tunesië. Houmtek' ('mijn buurt') is een van deze programma's. Het biedt vijf teams met een idee voor een participatief project in hun eigen buurt de mogelijkheid om hun initiatief verder te ontwikkelen en te realiseren. We werden gevraagd om een training te verzorgen voor de mensen in dit programma.
›› -
Herontwerp van een leerprogramma
Een snelkookpan voor betrokkenheid en resultaatEen vooraanstaand ziekenhuis wilde aan de slag met het herontwerp van de vervolgopleiding voor oncologieverpleegkundige. De ambitie was om een ‘state of the art’ traject te maken dat meebeweegt met de ontwikkelingen in de praktijk, zodat het ziekenhuis goede oncologieverpleegkundigen zou kunnen opleiden voor hun eigen huis en collega ziekenhuizen. Bovendien was belangrijk dat de opleiding zou voldoen aan externe accreditatie-eisen.
››
Growth ambitions
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut a metus at elit dignissim blandit. Maecenas egestas. Cras auctor nunc a tortor. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Phasellus vel tellus ut neque pellentesque venenatis. In sagittis. In enim mauris, egestas quis, luctus eget, elementum et, mauris. Sed luctus. Donec pede sapien, ornare nec, gravida ac, fermentum a, velit.