Een groot internationaal strategisch adviesbureau stelt hoge kwaliteitseisen aan de projecten die ze uitvoeren. Een uitdagende ambitie, aangezien ze vaak aan complexe vraagstukken werken met meerdere stakeholders, onder hoge druk. Senior projectleiders spelen een cruciale rol als het gaat om de projectuitvoering en zijn daarom belangrijk voor de organisatie. Daarom investeert het bedrijf in hun voortdurende ontwikkeling.
Het adviesbureau was op zoek naar manieren om een impactvol tweedaags programma te creëren voor senior projectleiders, als onderdeel van hun bredere leerprogramma. De focus lag op het investeren in hun 'soft skills'. De meeste projectleiders hebben een sterke staat van dienst en expertise als het gaat om de inhoud van hun projecten. Om hun impact als projectleider te vergroten zijn communicatie- en interpersoonlijke vaardigheden echter net zo belangrijk.
Aanpak
Vanwege het korte tijdsbestek was het belangrijk om de leerinterventie te richten op de meest kritische vaardigheden en kennis. Daarom besloten we om het echte werk van de projectleiders als uitgangspunt te nemen voor ons ontwerp. In een aantal interviews met de doelgroep en hun managers hebben we 'kritische incidenten' geïdentificeerd. In totaal ontdekten we zes typische werksituaties waarin projectleiders een relevant verschil maken in de samenwerking tussen opdrachtgever, partner en het projectteam. Neem bijvoorbeeld een situatie waarin een opdrachtgever niet tevreden is met de resultaten, maar dit slechts indirect tot uitdrukking brengt. Of een project onder hoge tijdsdruk, waarin mensen niet effectief samenwerken maar de projectleider wil vasthouden aan zijn coachende leiderschapsstijl in plaats van hen te vertellen wat ze moeten doen.
We ontwierpen gespreks-studio's als een soort 'lab' waar deelnemers aan de hand van deze kritische incidenten reële situaties konden nabootsen. Ze werden uitgenodigd om hun uitdagingen en leerdoelen te formuleren voor elke specifieke werksituatie en te experimenteren met nieuwe manieren van handelen en denken in de studio.
Om een realistische beleving van de situatie te creëren werkten we samen met trainingsacteurs of echte collega's in de studio's. We speelden de situatie na en zoomden vervolgens telkens snel in op essentiële onderdelen van de interactie, waarbij we onderzochten wat er mis ging of wat goed ging en waarom, maar ook experimenteerden met alternatieve manieren van doen. Als coaches hielpen we deelnemers na te denken over zichzelf (hun talenten en valkuilen, gedragspatronen, onderliggende overtuigingen) en de situatie, maar we gaven ook specifieke praktische tips en theorie.
Alle projectleiders namen deel aan elk van de zes studio's met een kleine groep collega's. Zo konden ze ook leren door naar elkaar te kijken. We mixten de groepen in elke studio zodat iedereen kon profiteren van de diversiteit aan ervaringen en achtergronden in de hele groep.
Impact
De deelnemers, die over het algemeen zeer ervaren en zeer prestatiegericht zijn, waren enthousiast over het praktische karakter en de intensiteit van de ervaring. Ze zaten op het puntje van hun stoel en voelden zich uitgedaagd in een veilige omgeving. Als gevolg daarvan hadden ze hun repertoire aan communicatievaardigheden verrijkt, maar was ook hun beeld van de relevantie ervan verrijkt. Beide draagt bij aan hun effectiviteit als projectleider.
Excellent program
The setup with an actor and a trainer was very intense, effective, and also fun!'