de onderlinge
samenwerking
Hoe krijg ik (weer) beweging in ons team?
Wat is een effectief leiderschapsprogramma voor onze managers?
Hoe bevorderen we de ontwikkeling van zelfsturing in onze organisatie?
Welk soort leiderschap hebben we hier nodig?
Hoe brengen we gezamenlijkheid terug na conflict of fusie?
Organisaties zijn netwerken van menselijke relaties. Als die werken, functioneert het geheel. En als het stokt…, dat hoeven we niet uit te leggen. Leiderschap, teamwork: het zijn relationele processen. Waar iedereen een rol in heeft. Een team werkt pas als elk teamlid gezien wordt. En een leider is pas een leider als anderen hem of haar die rol ook laten vervullen. Hoe weet je welk soort samenwerking en leiderschap nodig is om je doelen te realiseren? En hoe kom je daar vervolgens? Of hoe herstel je het: na een conflict, breuk of als het vastgelopen is?
Leiderschap en (zelf)sturing
Iedereen heeft een ander beeld bij management. Bij wat ‘een team’ is. Of zelfsturing. En dat kleurt je verwachtingen. Bouwen aan krachtige samenwerking begint bij het expliciteren en ijken van die beelden. Wat voor soort leiderschap is nodig in jouw organisatie, in deze periode van jullie bestaan? Wat voor samenwerking wil je in je team vormgeven, gezien jullie doel en dat wat je bindt? De antwoorden op die vragen verschillen per situatie. Het ene zelfsturende team is het andere niet. En een periode van tegenwind vraagt ander leiderschap dan tijden van bloei. Het gezamenlijke gesprek over wat nodig is, en hoe je het met elkaar wilt, legt een solide basis. Theorie en modellen kunnen daarbij helpen, die benutten we dan ook. Maar de dialoog is de kern.
Als een verkenningstocht
De richting en het doel maken we helder. De exacte route ernaartoe geven we gaandeweg vorm. Dat maakt het misschien spannend, maar het omgekeerde – alles vooraf invullen en bedenken: dat werkt niet. Wij anticiperen en bewegen onderweg en nemen je mee op reis. Als op een verkenningstocht die zijn betekenis krijgt in de persoonlijke ervaring. Of het nou een leiderschapstraject of een teambuilding is. Een proces van een jaar of een 24-uurs. En of we nou starten vanuit een vastgelopen situatie, of vanuit een groei-ambitie, we beginnen bij de belangen, drijfveren en talenten van de mensen zelf. En de doelen die je met elkaar wilt realiseren.
Luisteren naar de ‘onderstroom’
Als er al zoiets bestaat als ‘waarheid’, dan zit een organisatie vol met verschillende waarheden. Jouw waarheid, die van je directe collega’s, die van andere medewerkers en de omgeving. We werken vanuit al deze ‘waarheden’. We nodigen mensen uit hun stem te laten horen, ook vanuit de ‘onderstroom’: de gesprekken bij de koffieautomaat. Ongemak en conflictverhalen schuwen we niet. Prettig ontregelen noemen we dat. Vragen prikkelen meer dan een antwoord.
Een blijvende ontwikkeling
We leggen vanuit Kessels & Smit geen antwoord op, maar organiseren gesprekken en ervaringen waardoor mensen hun eigen antwoorden vinden op uitdagingen en dilemma’s in leiderschap en samenwerking. Wat we achterlaten – tenslotte moet jouw organisatie het straks alleen verder doen – zijn nieuwe bekwaamheden en sterkere onderlinge relaties en vertrouwen. Wij gaan, het resultaat blijft. Daar kun je op bouwen.
Lees de cases
-
(Leren) leidinggeven in tijden van crisis
Samen aandacht voor sociaal, mentaal en fysiek welbevindenLeidinggeven in tijden van deze crisis, hoe doe je dat? Niemand weet het, dit is echt nieuw voor iedereen. Niet eerder maakten we mee dat er zoveel werk van thuis uit gebeurt. We zijn dus met z’n allen, zowel medewerkers, als leidinggevenden én als organisaties in het geheel, op volle kracht aan het leren en pionieren.
Een grote verzekeraar vroeg zich af: hoe kunnen we het leer- en zoekproces van onze leidinggevenden ondersteunen en versnellen? Afdeling A kan leren van wat in afdeling B al blijkt te werken. Dat helpt alle betrokkenen en versterkt ons als organisatie.
›› -
Een start-up binnen een grote organisatie
Online bouwen aan een lerende communityEen grote multinational zette twee jaar geleden een geheel nieuwe dienst in de wereld, gericht op het beschermen van ons klimaat. Een groepje van zo’n 12 mensen van over de hele wereld ging pionieren rond deze unieke opgave. De grote vraag was: hoe bouw je in tijden van snelle groei aan een lerende, grotendeels virtuele community die resultaten boekt en waarin mensen veilig en gezond kunnen werken - binnen een grotere organisatie met structuren en protocollen die op een heel ander type werkproces zijn ingericht.
We ondersteunden bij de kickoff en bleven daarna een dag in de de week aan boord om van binnenuit mee te zoeken en te bouwen.
›› -
Coördinatie in een spreeuwenzwerm
Online organisatieontwikkeling in een adviesbureauNa het vertrek van eigenaar -oprichter ging een ecologisch adviesbureau begin 2020 verder als ‘employee owned company’. De ongeveer 25 adviseurs organiseren zich als een ‘spreeuwenzwerm’. Er is geen hiërarchisch management en iedereen is mede-eigenaar van de onderneming. Medewerkers nemen naast klantprojecten ook allemaal managementtaken op zich – zo besturen en bouwen ze samen de organisatie. Wie de leiding pakt op een bepaald onderwerp, verschilt per keer. Iedereen werkt vanuit huis en vrijheid is een belangrijke waarde.
Een uitdaging zit op het vlak van de onderlinge afstemming – in een spreeuwenzwerm essentieel, en in de praktijk nog niet zo makkelijk te realiseren. Daarom zocht het gezelschap begin maart ondersteuning op de vraag: ‘hoe organiseren we een betere coördinatie binnen onze organisatie?’
Aangezien de corona-maatregelen op zich weinig impact hadden op het werk en de werkdruk in het zomerseizoen altijd sterk toeneemt, wilde men hier toch graag mee aan de slag - ondanks dat het niet meer mogelijk was om fysiek bij elkaar te komen. Het vraagstuk bleef immers actueel, of nam misschien zelfs wel aan urgentie toe. Maar hoe?
›› -
Hernieuwde energie in een docententeam
Een kort en krachtig teamtrajectEen van de teams van een school voor beroepsonderwijs was langzaam maar zeker vastgelopen… Een eenduidige oorzaak was niet te geven, iedereen had verschillende verklaringen. Duidelijk was wel dat het niet meer werkte. Studentenevaluaties waren negatief. De inspectie was kritisch. Kwaliteitsindicatoren bleven structureel achter. En de docenten beleefden duidelijk minder plezier in het les geven en de samenwerking. Hoe kon hier weer een positieve draai komen?
-
Ruimte creëren om te ontdekken
Een leiderschapsreis voor internationale directeurenVan oudsher wordt humanitaire en ontwikkelingshulp voornamelijk gefinancierd en geleverd door 'rijke' landen in het noorden aan 'arme' landen in het zuiden. Een grote NGO die in meer dan 90 landen actief is, probeert dit patroon actief te veranderen. Zij willen een internationaal netwerk worden dat onderling afhankelijk is van elkaar, met sterke lokale afdelingen. Deze verandering wordt grotendeels gedragen door de landendirecteuren, wiens rol steeds belangrijker wordt. Ze geven leiding aan landenteams van ongeveer 300 mensen, vaak in zeer uitdagende conflictgebieden. En ze vormen het gezicht van de NGO naar de nationale regeringen toe. Vanwege hun verantwoordelijkheden en hun rol als veranderaar wilde de organisatie deze regionale en landendirecteuren ondersteunen en versterken in hun leiderschapsrol met een gericht programma. HR vroeg specifiek om het traject samen te ontwerpen en te faciliteren, en om het 'anders' te maken dan wat mensen gewend waren. En om het al te realiseren terwijl de ingrijpende organisatieverandering nog in volle gang was. Aanpak We ontwierpen het programma op basis van het idee van een leiderschapsreis. Geen modellen of lezingen over wat leiderschap zou moeten zijn, maar een persoonlijke verkenning voor elke deelnemer. Te beginnen met vragen als: 'Wie ben jij? Wat is je ambitie als leider, in het licht van de grotere uitdagingen en ambities van de organisatie?' Vervolgens hebben we hen ondersteund bij het vertalen van deze visie naar concrete leiderschapspraktijken. We werkten 'van binnen naar buiten' en van klein naar groot, door leiders te vragen om eerst te experimenteren met hun eigen dagelijkse praktijk... ›› -
Development Centers voor leiderschapsontwikkeling
Een versneller voor persoonlijke groeiHet leiderschapsbureau van de Nederlandse overheid organiseert jaarlijks een ‘reis vol leiderschapsontmoetingen’ voor steeds zo’n twintig veelbelovende rijksambtenaren. Dit zijn de toekomstige directeuren en bestuurders van het Rijk. Kessels & Smit verzorgt al sinds 2003 één van die ontmoetingen: het Learning Center. Het doel van deze leerinterventie is om de leidinggevenden te helpen ontdekken waar hun kracht en talent zit en hoe ze dat effectief kunnen inzetten. Maar ook om valkuilen en struikelblokken te verkennen: waar komen die patronen vandaan? En hoe kan de deelnemer ze effectief aanpakken? Aanpak We werken met een Development Center - aanpak (linkje). Dat wil zeggen dat deelnemers de gelegenheid krijgen om aan de hand van eigen cases zeer intensief te werken. Ze reflecteren op hun persoonlijke leiderschapsstijl en de impact daarvan op anderen en leren nieuwe aanpakken. Een Learning Center is kort en krachtig: in 1,5 dag worden drie kernsituaties – studio’s – doorlopen. ... ›› -
Leiderschap voor de toekomst en nu
Investeren in high-potentialsEen internationaal retailbedrijf bevindt zich volop in een overgang naar nieuwe combinaties van fysieke en webwinkels. De hele sector staat onder druk en is volop in beweging. Ook deze organisatie voelt die uitdaging. Het management ziet de continue ontwikkeling van de eigen medewerkers als belangrijke sleutel om die aan te gaan. Jaarlijks kiezen zij 15 tot 20 leiders van wie ze denken dat deze de potentie hebben het bedrijf een stap verder te brengen. Deze mensen zijn 30 á 40 jaar en hebben vaak twee of drie persoonlijke ontwikkelprogramma’s achter de rug. We ontwikkelen en begeleiden inmiddels al jaren het leiderschapsprogramma voor deze groepen, met als doel dat zij groeien in hun leiderschap en in het werk meer verantwoordelijkheid gaan nemen. Uitgangspunt van de directie en HR is dat het een onderscheidend programma is en blijft met meetbare, duurzame impact. En dat de werkplek als belangrijkste leerplek wordt benut: daar gebeurt het. Aanpak Het leiderschapsprogramma is opgezet op basis van de metafoor van de ’hero’s journey’, het archetypische verhaal van persoonlijke groei en ontwikkeling. In elke fase stellen we de deelnemers voor een opdracht: een ‘proef’. Zij krijgen ondersteuning in het werk en via inhoudelijke workshops om deze te realiseren. Als eerste uitdaging werken deelnemers bijvoorbeeld aan een kort, verdiept persoonlijk profiel. Inspiratie en voeding halen zij uit (door ons) geregisseerde ontmoetingen in hun werk, reflectieve opdrachten en een reis terug naar een plaats uit hun jeugd. Zodra zij hun eigen profiel en ambitie scherp hebben, experimenteren zij met andere aanpakken in het werk.... ›› -
Bouwen aan zelf-verantwoordelijke teams
Sterkere betrokkenheid en eigenaarschapEen middelgrote fabriek had te kampen met tegenvallende resultaten. De productiemanager wilde dat niet alleen oplossen, hij had een droom - die hij samenvatte als: ‘iedereen fluitend aan het werk!’ De gedachte erachter is dat als mensen zich betrokken voelen bij hun werk, mede-verantwoordelijkheid dragen, kunnen doen waar ze goed in zijn en soepel samenwerken, dit zal leiden tot betere kwaliteit van de producten. En uiteindelijk tot een gezonder bedrijf. Hoe kom je daar?
››