This page is not available in English - View in Dutch:
Leiderschapsprincipes, een besturingsvisie, kernwaarden… Komt dat je bekend voor? Ook binnen jouw organisatie staat er waarschijnlijk iets op papier dat leidinggevenden moet helpen om richting te geven aan hun handelen in de dagelijkse praktijk. Misschien zijn het een paar slagzinnen, een inspirerend stuk tekst of een pakkend acroniem? De kans is groot dat er een flink proces aan vooraf ging om ze op papier te krijgen. Veel mensen dachten mee en de opbrengst is iets waarin de meesten binnen de organisatie zich wel kunnen vinden.
Dan volgt een belangrijke stap. De leidinggevenden zijn nu aan zet. Aan hen de taak om de principes op papier te vertalen naar actie in de praktijk. Dat is nog best een uitdaging met alles wat er op hun bordje ligt. Logisch dus dat je besluit om hen te ondersteunen. Wat kun je doen om leidinggevenden te helpen meer vertrouwd te raken met de leiderschapsprincipes? En hoe zorg je dat ze die als een kompas gebruiken om hun dagelijks handelen te sturen zonder dat het voorschrijvend wordt?
Met dit vraagstuk kloppen leiderschapsspecialisten van een grote verzekeringsmaatschappij aan bij het K&S LAB. Er bestaan ook eerste ideeën over de oplossing. Laten we iets ontwerpen dat leidinggevenden op een toegankelijke, speelse wijze helpt om betekenis te geven aan de principes. Het idee van een leiderschapsspel is geboren. In deze blog vertellen we wat er komt kijken bij het ontwerpen van een leiderschapsspel en delen we vier tips om zelf aan de slag te gaan met het ontwerpen van zo’n spel.
Bezint eer ge begint
Een spel dus. Voor de ontwerper is het fijn als een opdrachtgever al eerste ideeën heeft van hoe de leeroplossing eruit kan zien. Tegelijk ligt hier een klassieke valkuil op de loer. Het is aantrekkelijk om aan te haken op het enthousiasme van de organisatie en je wil graag helpen met een mooi ontwerp. Echter, is een leiderschapsspel wel de meest effectieve oplossing voor dit vraagstuk? En wat hopen we dan dat het teweeg brengt bij de spelers?
We maken een korte pas op de plaats. In gesprek met de leiderschapsspecialisten analyseren we het vraagstuk, met het achtveldenmodel in ons achterhoofd. Ook proberen we samen wat meer lading te geven aan het begrip ‘spel’. Want wat betekent dat in de context van deze vraag? We merken dat het belangrijk is om steeds te checken of we hetzelfde bedoelen. In deze fase geven we immers richting aan het ontwerp. Daarom proberen we tijdens een gesprek altijd iets in het midden te leggen; een slide, of stukje tekst, zodat de leiderschapsspecialisten hierop kunnen reageren. Wat spreekt aan? Wat is nog niet helemaal in de goede richting? Op deze manier bouwen we samen, stap voor stap het fundament van het spel op.
Lerend experimenteren
Als de contouren van het spel zichtbaar zijn, start een fase van lerend experimenteren. We onderzoeken de kracht van bestaande spellen door ze zelf te spelen en te beoordelen en we bouwen een eerste prototype van ons eigen spel. Het is namelijk een illusie dat je een spel, waar écht veel maak- en denkwerk in zit, in één keer ontwikkelt. Door te werken met korte ontwerpslagen, kunnen we betrokkenen steeds uitnodigen om op een stukje van het ontwerp met ons mee te denken.
Het blijkt een cruciale stap, want ons eerste prototype – een spel gebaseerd op een ontdekkingsreis – roept tijdens een testronde met een stakeholder helemaal geen enthousiasme op. De opzet is te speels voor de doelgroep, luidt de feedback. We krijgen het advies om het spelelement iets te temperen. Het illustreert een kenmerkend dilemma in ons vak. Je stelt samen met de opdrachtgever een passende oplossingsrichting vast – in dit geval een spel - en kiest voor een ontwerpaanpak waarbij je meerdere betrokkenen mee laat bouwen. Gaandeweg merk je dat niet iedereen even enthousiast is over de oplossing. Aan ons de taak om koers te houden binnen dit speelveld van verschillende perspectieven. We besluiten daarom terug te gaan naar de basis.
Strak op het doel, losjes in de vorm
In een werksessie zetten we het doel van het spel nog eens scherp neer: leidinggevenden op toegankelijke en speelse wijze helpen om betekenis te geven aan de leiderschapsprincipes. We besluiten dat dit het doel is waar we voor gaan en dat we daar geen concessies op doen. Wel denken we dat het helpt om iets losser met het concept ‘spel’ om te gaan. Je hoeft geen spelbord met pionnen te hebben of een hele set regels om toch op een speelse manier met de leiderschapsprincipes bezig te zijn.
We concluderen dat we willen bouwen aan een ervaringsgericht instrument dat je er als leidinggevenden af en toe bij kunt pakken om met de principes aan de slag te gaan. Om dit te realiseren hanteren we de volgende vier ontwerpprincipes, waarmee we in verschillende ontwerpslagen verder bouwen aan het spel.
- Bewustzijn: het spel helpt een leidinggevende om zich bewust te worden van wat de leiderschapsprincipes voor hem of haar persoonlijk betekenen. Bijvoorbeeld door persoonlijke of gezamenlijke reflectieoefeningen te doen
- Actie: een leidinggevende kan in het spel oefenen met het werken vanuit de principes. Bijvoorbeeld door te werken aan een korte samenwerkingsopdracht
- Inspiratie: het spel inspireert een leidinggevende om zich persoonlijk te ontwikkelen met behulp van de principes. Bijvoorbeeld door een oefening te doen waarin persoonlijke talenten worden verbonden aan de principes
- Simpel: een leidinggevende kan het spel snel en zonder begeleiding spelen
Het resultaat: vier ‘mini games’
In een laatste gesprek met de grafische vormgever zien we dan eindelijk het eindresultaat. Hoewel nog digitaal, zien we nu het échte spel voor ons zoals het gespeeld gaat worden. We bespreken samen nog eens het proces dat we hebben doorlopen. Wat was dit een reis die we samen hebben afgelegd en wat zijn we trots op het resultaat dat we nu voor ons zien. We hebben een compleet maar toch compact spel opgeleverd bestaande uit vier ‘mini games’ die op verschillende momenten en in verschillende volgordes gespeeld kunnen worden.
In de eerste mini game ontdekken de leidinggevenden wat de leiderschapsprincipes inhouden, en onderzoeken ze zowel welke principes hen al natuurlijk afgaan als welke principes voor hen nog ontwikkelbaar zijn. In de tweede mini game brengen ze in kaart welke hulpbronnen en valkuilen aanwezig zijn – vanuit hunzelf en vanuit hun omgeving – die het inzetten van de leiderschapsprincipes beïnvloeden. In de derde mini game bedenken de leidinggevenden hoe ze een uitdagende situatie kunnen aanvliegen door het inzetten van de leiderschapsprincipes en in de vierde en laatste mini game gaan ze een ‘challenge’ aan. In deze challenge oefenen de leidinggevenden met het herkennen, gebruiken en het bewust inzetten van de principes.
Vier lessen voor de spelontwerper
Zelf ook aan de slag met het ontwerpen van een spel of speelse werkvormen? Hier zijn vier tips:
- Streef naar een hele makkelijke opzet, waarvan je bijna denkt: ‘is dat nou zo briljant?’. Als je het kader simpel houdt, komt de inhoud van het spel (lees: oefenen met de leiderschapsprincipes) het beste tot zijn recht
- Zorg voor directieve instructies en zeer duidelijke spelregels. Zeker als mensen het spel zonder begeleiding spelen, moet alles glashelder zijn
- In een spel zit naast ontwerpwerk vooral veel ontwikkelwerk van werkvormen, materialen etc. Blijf ook deze detailuitwerkingen continu testen: is deze instructie duidelijk voor de speler? Heeft deze werkvorm de gewenste impact? Het helpt om een klein testpanel te vormen van mensen uit je netwerk
- Trust the process. Soms verlies je even het overzicht over wat je allemaal nog te doen staat en of je nou wel de goede kant op gaat. Maak het vraagstuk dan klein en focus op de eerstvolgende stap. Ga in gesprek met je opdrachtgever om samen de essentie te bepalen. Waar staan we en waar willen we ook alweer naar toe? Zitten we dan nog op de goede weg? Vervolgacties komen daarna snel weer in beeld
Spel(end) ontwerpen in de praktijk
Bij het ontwerpen van een leiderschapsspel komt veel meer kijken dan alleen creativiteit. Het vraagt om een doordachte balans tussen het doel, de doelgroep en het spelelement. Als K&S LAB investeren we veel in het lerend experimenteren en trekken we graag samen met betrokkenen op in het ontwerpproces. Daarbij hebben we geleerd dat het niet erg is als mensen verschillende ideeën hebben; het maakt een ontwerp juist sterker. We zien het als onze rol om de koers te bewaken richting een ontwerp dat echt verschil kan maken voor de doelgroep en de organisatie, of dit nu gaat om een spel, een leertraject of een andere interventie. Wat hierbij helpt is om ons continu af te vragen of wat we doen nog bijdraagt aan het doel. Met deze ingrediënten en onze frisse blik werken we met plezier door aan het volgende project vanuit het K&S LAB.
Meer weten over het K&S LAB?
Het K&S LAB is een plek binnen Kessels & Smit waar startende adviseurs zich bezighouden met nieuwe manieren van (online) leren en werken. Zoek contact met Rosa Helmantel, Valesca Tobias of Niels Heetvelt, of stuur een mail naar lab@kessels-smit.com.
Onze opdrachtgevers aan het woord
Financiële dienstverlener Achmea centreert haar leiderschapsvisie rondom ‘Leidinggeven op de BEATS’. ‘BEATS’ is een acroniem voor de vijf leiderschapsprincipes die in het leiderschap binnen Achmea centraal staan: Bevlogen, Eigentijds, Ambitieus, Trots en Slagvaardig. Carla van Aalderen en Nicole Quadvlieg houden zich veelvuldig bezig met het leiderschap binnen Achmea. Samen met hen ontwierpen we het leiderschapsspel ‘Leidinggeven op de BEATS’. Allebei blikken ze kort terug op wat ze zo waardeerden aan ons ontwerpproces.
Carla: “Het gezamenlijke proces vond ik in elk geval verrijkend voor mezelf. Door de vragen die jullie stelden en door de goede voorbereiding voor ieder overlegmoment bewogen we samen steeds verder in de goede richting. Jullie dachten mee, gaven je eigen kijk maar boden ons ook ruimte om onze inzichten en wensen naar voren te brengen, die dan door jullie in een volgende stap werden verwerkt. Een hele mooie co-creatie wat mij betreft.”
Nicole: “Ik vond een echt doorbraakmoment wel het proefspelen met elkaar van het spel. Door het spel te spelen met de potentiële doelgroep, die niet betrokken was in het ontwerpproces, kregen we enerzijds goed te zien hoe het spel werkt in de praktijk. Daarnaast ontvingen we cruciale feedback om het spel goed genoeg te maken voor een positieve spelervaring. Het was erg fijn dat jullie een strakke regie hadden op het proces en dat wij ons maximaal konden focussen op het meedenken.”