Versneller voor ontwikkeling
Een Development Center (DC) is een krachtig instrument dat de persoonlijke groei van de deelnemers én van de betrokkenen uit de organisatie bevordert en tegelijkertijd verandering in een team of organisatie ondersteunt. Een DC biedt een mogelijkheid bij uitstek om in samenspraak met de deelnemers een ontwikkelplan op te stellen, aan de hand van eigen praktijk- en leersituaties. Zo ontstaat een vruchtbare combinatie tussen de doelstellingen van de organisatie, de kwalificaties die daarvoor nodig zijn en de mogelijkheden van de deelnemers. De ontwikkeling van de organisatie en de mensen die er werken gaan hand in hand.
Het Development Center is in te zetten voor:
- Organisatieverandering
Onder professionele begeleiding van adviseurs van Kessels & Smit werken deelnemers aan een urgent organisatievraagstuk. Door dit samen met leidinggevenden, medewerkers en klanten te doen krijgt de organisatieverandering, fusie of reorganisatie vorm. Terwijl de deelnemers leren, versterken ze de relatie met klanten en collega’s. - Leiderschapsontwikkeling
Door in werksituaties met nieuw gedrag te experimenteren vergroten managers hun impact als leider. Ze krijgen constant feedback van adviseurs en ervaren direct het effect van een andere aanpak. Zo krijgen ze inzicht in hun talenten en ontwikkelpotentieel. - Teamontwikkeling
Teams kennen patronen van samenwerking. Het DC maakt deze zichtbaar, doorbreekt ineffectieve patronen en bestendigt effectieve. De teamleden krijgen feedback terwijl ze werken aan een echte klus. Ze oefenen met nieuwe manieren van samenwerken, wat leidt tot een goed functionerend team.
Development Centers zijn een beproefd concept dat succesvol is gebleken in profit- en non-profit-contexten. Ze worden in intensieve samenwerking met de opdrachtgever ontworpen.
In de praktijk
In samenwerking met opdrachtgevers ontwikkelt Kessels & Smit Development Centers op maat.
Het Development Center bestaat uit studio’s: settings waarin de deelnemers onder begeleiding werken aan kritische werksituaties. Tijdens de dag doorlopen deelnemers twee soorten studio’s: de gespreksstudio en de reflectiestudio.
In de gespreksstudio werkt de deelnemer samen met een collega, klant of leverancier aan een klus. De begeleider legt het gesprek regelmatig stil. In deze time-outs krijgen de deelnemers feedback of suggesties om het anders aan te pakken. Door de feedback direct in de praktijk te brengen ervaart de deelnemer het effect ervan
In de reflectiestudio onderzoekt de deelnemer met behulp van de begeleider een gebeurtenis uit het werk die tot spanning heeft geleid. Dit geeft de deelnemer inzicht in zijn eigen denken. Ook ontdekt de deelnemer manieren om meer invloed te nemen op zijn omgeving.
Je hoort ook wat er bij anderen uit de gesprekken is gekomen
Het Development Center eindigt met de panelbespreking: de begeleiders bespreken hoe ze de deelnemer in de studio hebben ervaren. Welke unieke talenten hebben we gezien? Wat is de volgende ontwikkelstap? En op welke manier kan de deelnemer aan zijn ontwikkeling werken? De deelnemer is bij de panelbespreking aanwezig en hoort hoe dit beeld van hem tot stand komt.