Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:
Als begeleidingskundige val je regelmatig in verhalen, waarvan je niet wist dat ze speelden in een organisatie. Niet zelden op een onverwacht moment. Net als je denkt dat je het snapt, blijkt het volgens betrokkenen toch anders te zitten of komt iemand met een nieuw perspectief. Op zulke momenten ontstaat in professioneel opzicht een ‘bumpy moment’ (Van Kan, 2012), zo’n kruispunt waarop je een keuze moet maken. Wat te doen met het nieuwe of andere perspectief op de zaak? Welk verhaal ga je al dan niet aandacht geven? En hoe doe je dat vervolgens?
In dit artikel onderzoeken we hoe je als begeleider effectief kunt omgaan met een veelheid aan verhalen. Hoe kun je als begeleider goed luisteren naar en werken met de verschillende verhalen in een organisatie. En hoe creëer je ruimte om die verhalen bespreekbaar te maken en te ontwikkelen, op een zodanige manier dat een organisatie of team er verder mee kan.
We bieden handvatten om verhalen door elkaar te schudden (deconstructie) en ruimte te scheppen om verhalen te ontwikkelen. Daarnaast besteden we aandacht aan het creëren van een luistersetting en welke type vragen en taal helpt om nieuwe verhalen te ontwikkelen.
Artikel lezen? Dat kan via deze link: https://www.lvsc.eu/sites/lvsc/files/uploads/public/tsvb1-19_een_veelheid_aan.pdf