This page is not available in English - View in Dutch:
Chronisch zieken zijn een kans
Enthousiast presenteren studenten een SWOT-analyse van het ziekenhuis waarvoor zij op zoek zijn naar een duurzame aanpak. Bij de Opportunities zie ik ‘meer chronische zieken’ staan en bij Threats staat ‘concurrentie van fysiotherapeuten en alternatieve genezers’.
“Is dit echt hoe een ziekenhuis naar haar markt en omgeving kijkt?” schiet er door m’n hoofd. Ik sta op en challenge de studenten op hun bevindingen. “Waar gaat het nou echt over bij een ziekenhuis? Wat is het doel en de reden van bestaan? En is het dan terecht dat dit in deze SWOT staat?”
De realiteit terug vinden
Voor mijn gevoel zijn we als maatschappij, als bedrijven, op sommige vlakken de realiteit uit het oog verloren. Vaak met heel begrijpelijke redenen. Een ziekenhuis staat tegenwoordig onder enorme druk; druk van zorgverzekeraars, van leveranciers, van de overheid. Ziekenhuizen moeten presteren en goede cijfers laten zien. En dat is voor veel andere organisaties net zo.
Maar op het moment dat een ziekenhuis zich gedwongen voelt om meer chronisch zieken als een kans te zien, dan is het tijd om die zienswijzen aan te pakken. Het is dan tijd om met organisaties te gaan kijken waar hun verantwoordelijkheid en rol werkelijk ligt. Om die verloren realiteit, dat waar het voor die organisatie nou echt om gaat, terug te vinden.
Winnen met de maatschappij
In een traject van acht weken hebben we met het relatiemanagement team van een grote bank, zes van hun klanten en een groep van 19 studenten juist dat gedaan. We gingen op zoek naar de kern, naar de purpose, van zes bedrijven. Ook onderzochten we welke impact de bedrijven hebben op hun omgeving en de maatschappij. En wat die impact zou kunnen zijn als de activiteiten helemaal in lijn liggen met hun purpose.
Want bedrijven die hun purpose scherp in het vizier hebben en hun activiteiten daarmee in lijn kunnen brengen, zijn pas echt maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen. En daarmee zorgen ze niet alleen voor een positieve impact in de buitenwereld. Het is bewezen dat een bedrijf dan ook zorgt voor eigen succes op lange termijn. Win-win. Ondernemen gaat dan dus over winnen met de maatschappij.
Een andere manier van kijken
De studenten uit het voorbeeld zijn anders gaan kijken naar duurzaam ondernemen. Ze creëerden een prachtige visie met als kern: from healthcare to Care for Health (van gezondheidszorg naar Zorg voor Gezondheid).
Bij alle aanwezigen kwam deze visie binnen in het hart. Zo inspireerden ze de ziekenhuisleiding, andere bedrijven en hun medestudenten over wat een ‘purpose-volle organisatie’ kan betekenen.
En ik vroeg me af: “Hoe zou de wereld er uit zien als veel meer organisaties ‘purpose-vol’ gaan ondernemen? Wat wordt er mogelijk als bedrijven hun activiteiten vormgeven vanuit helderheid over hun rol en betekenis in de maatschappij?”
Heb jij de purpose helder?
Ben jij benieuwd en geïnspireerd om op zoek te gaan naar waar het bij jou en jouw organisatie nou werkelijk over gaat en hoe jullie samen met de maatschappij kunnen winnen? Of juist gemotiveerd om te onderzoeken of wat jullie doen echt in lijn is met die purpose of hoe je dat juist gedaan krijgt? Kessels & Smit – Winning with Society kan je daarbij ondersteunen.
Neem contact op Martine van Es per mvanes@kessels-smit.com.