Rik aan tafel

Afstuderen bij K&S; het verhaal van Rik

This page is not available in English - View in Dutch:


Eind oktober 2012 rondde ik mijn afstudeerproject af. Slot van mijn studie business informatics aan de universiteit Utrecht maar ook het einde van een leerzaam jaar bij Kessels & Smit. Het vinden van deze afstudeerorganisatie was in mijn geval een goed voorbeeld van serendipiteit. Iets vinden wat je eigenlijk niet bewust zoekt. Als informatiekundige met grote interesse voor leren, games en instructional design profileerde ik mij op Twitter. Begin 2011 begon de voor mij toen onbekende Tjip de Jong mij te volgen. Nieuwsgierig geworden zocht ik meteen op internet wat hij deed en kwam zo in aanraking met een bedrijf genaamd ‘Kessels & Smit’ uit een wereld die mij onbekend was.

 

Onverwacht

Zou dit de juiste organisatie zijn om mijn interesse in leren en IT in professionale organisaties verder uit te bouwen en te onderzoeken? Ik trok de stoute schoenen aan en schreef een mail met wie ik was, wat ik deed en wat mij interesseerde om onderzoek naar te doen. Anderhalve maand hoorde ik niets tot ik ineens een telefoontje kreeg van Pieterjan van Wijngaarden. Het leek hem wel interessant om eens in een gesprek te brainstormen of er mogelijkheden zijn om samen te werken zodat ik kon afstuderen en zij meer met technologie zouden kunnen gaan doen in hun leiderschapstrajecten.

Dat was het beginpunt van een zoektocht naar gezamenlijke interesses om te kunnen komen tot iets dat toegevoegde waarde had voor mij als student, de Universiteit Utrecht waaraan ik studeerde en Kessels & Smit en de bedrijven die zij ondersteunen.


Persuasive Technology

In het begin vertrok ik vanuit mijn eigen vakgebied: wat mij het meest relevant leek te onderzoeken was ‘knowledge management’. Vanuit daar heb ik gekeken welke onderzoeksonderwerpen aan zouden kunnen sluiten op de wereld van K&S. Na een drietal gesprekken bleek de grootste interesse bij hen te liggen in het aantrekkelijk maken en verleiden van mensen tot leren. In eerste instantie zag ik weinig aanknopingspunten met de onderzoeken van mijn eigen studie. Totdat ik in gesprek kwam met één van mijn docent over ‘persuasive technology(*)’. Wederom vond ik iets onverwachts wat uiteindelijk enorm bruikbaar zou zijn. Persuasive technology als onderzoeksperspectief bleek het sleutelwoord te zijn om tot een interessant onderzoek te komen voor beide partijen.

 

Van idee naar plan

Het hele proces om vanuit dat onderwerp naar een goed onderzoeksvoorstel te komen duurde uiteindelijk nog enkele maanden. De gesprekken met de begeleiders, Pieterjan van Wijngaarden, Tjip de Jong en Arne Gillert waren daarbij enorm intensief en achteraf gezien heel waardevol. Het gaf mij niet altijd duidelijkheid in wat ik moest doen maar wel de energie en inspiratie om dit duidelijk te krijgen. In de gesprekken kwam ik vaak achter de dingen die ik nog niet wist. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de treffende vragen van mijn begeleiders. Daardoor weet je wat je niet weet en kan je gaan bepalen wat je moet doen om het wel te weten te komen.


Flow en overflow

Vervolgens begon het proces van afstuderen! Een tijd van flow en inspiratie. Iedereen wil je enorm graag helpen, wat bij mij soms zelfs voor een ‘overflow’ aan ideeën zorgde. Hier waren mijn begeleiders een enorme helpende hand bij, zij hielpen met het concreet en scherp houden van alle plannen en onderzoeksactiviteiten.

 

Terugkijkend heeft het jaar afstuderen bij Kessels & Smit mij in allerlei opzichten doen groeien. Ik denk dat ik zelfs de komende jaren pas ga ervaren wat deze samenwerking uiteindelijk voor gevolgen heeft gehad. Als je de kans ziet om hier af te studeren grijp hem dan met twee handen en aan en laat hem pas los als je klaar bent! In een volgende blog ga ik in op de inhoudelijke kant van mijn verhaal: het afstudeeronderzoek!


(*) Kort gezegd gaat ‘persuasive technology/design’ over hoe techniek/I.T. houding en gedrag van mensen kan veranderen door het hanteren verleidende strategieën. Deze strategieën zijn gebaseerd op ‘the science of persuasion’ van Robert Cialdini hoogleraar psychologie en marketing aan universiteit van Arizona.



Geïnteresseerd in afstuderen bij Kessels & Smit? Vul dan dit formulier in!