Mariël Rondeel
Verbinden van leren en werken
In mijn werk houd ik mij graag bezig met het ontwerpen van effectieve leerprocessen in en rond het werk, waarin leren en werken samenvallen. Ik begeleid leerinterventies en ontwerprocessen in de zorg, in het onderwijs, in productie- en dienstverlenende bedrijven en bij de overheid. Daarbij kies ik voor een relationele benadering die mensen verbindt en van het ontwerpproces zelf een belangrijk leerproces maakt voor alle betrokkenen. Ik heb veel ervaring in het vormgeven en begeleiden van (her)ontwerpprocessen met verschillende stakeholders en ontwikkelteams, waarin het draait om samen bouwen aan nieuwe vormen van leren en het werkend maken van veranderingen die daaraan bijdragen.
Ik geniet ervan om vakgenoten te ondersteunen bij hun ontwikkeling op het gebied van leren, ontwerpen, veranderen en adviseren, en daarbij mijn expertise en ervaring in te brengen. Dat kan allerlei vormen aannemen: van coaching on the job en collegiale consultatie tot workshops of een incompany traject. Sinds een aantal jaren ben ik kerndocent van de leergang Adviseren en Ontwerpen voor Leren in Organisaties van de Foundation for Corporate Education. Daarnaast ben ik gastdocent van de masteropleiding Leren en innoveren van Aeres Hogeschool Wageningen. Ik ben auteur en redacteur van diverse publicaties over leren in organisaties en maak deel uit van de redactie van het tijdschrift Onderwijs & Gezondheidszorg.
Het bijzondere zien in het gewone
Naast mijn werk ben ik gepassioneerd door de prachtigste ontwerpen om ons heen: de natuur. Graag trek ik erop uit met mijn camera om al wandelend of fietsend vast te leggen wat mij daarin raakt. Landschap en natuur voelen vaak heel 'gewoon' en vanzelfsprekend, terwijl er zoveel bijzonders in schuilt om te ontdekken, ook dichtbij huis. De kunst is om dat te zien, en daar blijf ik mijn ogen in trainen. De foto's die je hieronder ziet zijn allemaal gemaakt in Twente, waar ik met veel plezier woon en werk. Als je interesse hebt in meer foto's vind ik het leuk je te treffen op Instagram: @marielrondeel
Leren en technologie
Technologie biedt tal van mogelijkheden voor leren. Sinds een aantal jaren houd ik mij daarom bezig met de vraag op welke manier je als ontwerper gebruik kunt maken van de mogelijkheden van online en sociaal leren. En hoe je mensen kunt ondersteunen om zelf hun leerweg vorm te geven en te blijven leren als wendbare professional met behulp van (sociale) technologie. Ik maak deel uit van het kernteam van LOSmakers, van waaruit we Meetups en andere activiteiten initiëren om elkaar te inspireren en samen te experimenteren rond dit thema.
Dit inspireert mij
publicaties
-
31-03-2022 /
Perspectieven op leren en ontwerpen, Thema 2: Het ontwerpproces als afspiegeling van professionele opvattingen over leren
-
31-03-2022 /
Perspectieven op leren en ontwerpen, Thema 1: Opvattingen over leren
-
14-02-2022 /
Ruimte voor normatieve en persoonlijke keuzes bij toetsen en beoordelen
-
14-02-2022 /
Boekbespreking Blended Leren Ontwerpen
-
29-04-2021 /
Boekbespreking Goed Teamwerk
-
01-07-2019 /
Competentiemanagement vanuit een teamgerichte aanpak
-
12-03-2019 /
In een leerwerkplaats leren studenten om het goede te doen
-
12-02-2019 /
Leerinterventies ontwerpen in een snelkookpan
-
25-01-2018 /
In gesprek met Maaike Endedijk
-
26-06-2017 /
In gesprek met Marinka Kuijpers
-
16-03-2017 /
Boekbespreking 'Leren in tijden van tweets, apps en likes'
-
30-03-2016 /
Relationeel ontwerpen van leertrajecten in de context van het werk
-
19-05-2014 /
'Onze kracht is dat we de business waarvoor we opleiden, zelf in huis hebben'
-
22-12-2013 /
Leertrajecten ontwerpen voor vakmanschap en vernieuwing (inleiding)
-
08-07-2013 /
Interview met Joseph Kessels: geef mensen die iets willen, vertrouwen en de ruimte
-
08-03-2009 /
Krachten bundelen bij een fusie - waarderend onderzoek als hefboom
-
08-07-2007 /
Ondernemend leren in leernetwerken. Opbrengst van een onderzoek bij ROC Midden Nederland.
-
25-06-2007 /
Tussen de Neuzen, tijdschrift over het onderzoek naar netwerkleren binnen ROC Midden Nederland
-
18-12-2006 /
Kritische beroepssituaties geven competenties context. Een relationele en regionale benadering.
-
08-01-2006 /
Vakbekwaamheid demonstreren bij natuurlijk leren. Ervaringen van het Deltion College.
-
08-01-2005 /
Instellingsportretten. Kritische beroepssituaties in beeld.
-
08-01-2005 /
Wat doe je? Kritische beroepssituaties in de praktijk van Sociaal Pedagogisch Werkers.
-
12-03-2004 /
Persoonlijk ondernemerschap: pro-actief werken met je talenten
-
08-01-2003 /
Lerend vormgeven aan veranderingen
-
04-03-2002 /
Ondernemer zijn van je eigen talenten
-
08-01-2001 /
Een vraag zonder antwoord. Een ontwerpproces ingericht als leerproces.
-
08-01-2001 /
Van kennismanagement naar kennispoductiviteit: een actueel overzicht van benaderingen in de literatuur
-
29-06-2000 /
Werken aan Kennis. Methoden voor het creeren, delen en toepassen van kennis
-
08-01-1999 /
Van (op)geleide naar zelfgestuurde teams bij Polaroid.
Podcasts
-
22 min 46Het Tweede Ontwerpboek De ontwerper in ontwikkeling: nieuwe leerinterventies
-
19 min 38Het Tweede Ontwerpboek De ontwerper in ontwikkeling: de ontwerper van de toekomst
-
21 min 12Het Tweede Ontwerpboek De ontwerper in ontwikkeling: flexibel en gepersonaliseerd leren
-
18 min 30Het Tweede Ontwerpboek Content curation
-
18 min 22Het Tweede Ontwerpboek Leren door simuleren
-
Hoe ontwerp je een goed leertraject? (Tjipcast)
Contact
Benieuwd naar wat Kessels & Smit voor uw organisatie kan betekenen?
Neem contact op met Mariël Rondeel