Samen vernieuwen in de praktijk... welke hobbels kom je daar bij tegen en hoe overwin je die? Afgelopen dinsdag is onze toolbox verschenen met een boekje en allerlei werkvormen om te werken aan innovatie op de werkplek. Want hoewel we het woord 'innovatie' nog vaak blijken te associeren met blinkende R&D labs en spannende hightech snufje, vinden verreweg de meeste vernieuwingen gewoon plaats in en rond het werk. Niet altijd wereldschokkend, maar wel belangrijk voor degenen die bij die innovatie betrokken zijn en voor de organisaties die het betreft. Omdat het voor hen in die gevallen altijd gaat om een doorbraak gaat een lastig vraagstuk.
Onderzoek
Wij maakten deze toolbox op basis van een langlopend onderzoek naar dergelijke innovatieve praktijken op de werkplek. Innovatief in de zin dat ze oplossingen bieden voor die vraagstukken waarbij 'gewoon even sparren' niet genoeg is, maar echt een NIEUWE invalshoek nodig is. Waar vernieuwend leren nodig is. Hoe komt dat leren tot stand? Het onderzoek zelf staat beschreven in het proefschrift 'Learning to innovate' van Suzanne Verdonschot dat zij op 24 september aanstaande zal verdedigen aan de Universiteit Twente.
Eerste exemplaar
Minister Jacqueline Cramer nam het eerste exemplaar van de toolbox in ontvangst op de Spiegeldag van Habiforum -een kennisnetwerk van en voor professionals in de ruimtelijke ordening- waar we we in een levendige workshop met 35 mensen hebben gewerkt met het materiaal. Habiforum speelde een belangrijke rol in de totstandkoming van het onderzoek: we volgden verschillende van hun proeftuinen waar publieke en private partijen samenwerkten aan innovatieve en duurzame oplossingen voor complexe ruimtelijke vraagstukken.
Meer weten?
- Het proefschrift 'Learning to innovate' kun je hier downloaden.
- Een voorproefje van het boek dat hoort bij de toolbox.
- Een impressie van de workshop waarin we werkten met de toolbox.
- Bestellen van de toolbox.