Van 23 tot en met 26 juni 2018 kwamen in Fort Worth, Texas zo’n 800 mensen uit 30 landen bijeen voor de tweede IPEN Wereldconferentie op het gebied van positief onderwijs, oftewel: onderwijs waarin werken aan kennisontwikkeling en versterken van welbevinden hand in hand gaan. Naast de meer traditionele schoolvakken zoals rekenen, lezen en schrijven is er expliciet aandacht voor vaardigheden die belangrijk zijn voor floreren en welbevinden: dankbaarheid, doorzettingsvermogen, het onderhouden van positieve vriendschapsrelaties, je eigen talenten en ‘purpose’ kennen, ...
Het was een bijzonder congres: de eerste dag kende een vertrouwde opzet met inspirerende praktijkverhalen, lezingen en workshops. De drie dagen die volgden waren opgezet als een Appreciative Inquiry Summit waar deelnemers werden uitgenodigd en uitgedaagd om eigen plannen te maken die de ontwikkeling van Positief Onderwijs kunnen versnellen. Vandaar de naam: Accelerator.
Waar kwam dit plan vandaan en belangrijker nog: wat werd er versneld? Dat lees je in dit congresverslag dat we maakten voor het Tijdschrift voor Positieve Psychologie.