Samen met jou gaan we op zoek naar de impact van leertrajecten!

Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:


Als (HR-)manager kies je ervoor dat medewerkers zich persoonlijk kunnen ontwikkelen en sterker in hun schoenen staan tijdens werkzaamheden en in hun carrière. Of er komt een verandering aan binnen de afdeling en als leidinggevende vind je het toch prettig dat je medewerkers net die ontbrekende kennis opdoen. De benodigde kennis, vaardigheden en competenties worden aan de kaak gesteld tijdens een leertraject.

 

Een leertraject, en dan?

Medewerkers doen nieuwe ideeën en ervaringen op in een leertraject. In hun eigen werkcontext en na afloop van het traject komt het eropaan: lukt het ook hier om andere acties te nemen en de eigen sterke punten uit te bouwen? Een relevante vraag is dan of het leertraject wel impact heeft gehad op juist dát werkgedrag dat je wilde veranderen.

 

Vanuit je HR(D)-rol wil je het gevoel hebben dat de leerervaring echt wat oplevert en dat het een juiste investering is geweest. Uit ervaring weten we dat trainingsbureaus en opleidingsbureaus vaak niet weten wat de impact is van de leertrajecten die worden gevolgd. Een hot item in opleidingsland. Er wordt geïnvesteerd in leren, maar na het traject ebt de aandacht weg. Soms is er nog een evaluatie van het traject zelf. Maar de impact ervan op het werk wordt vaker niet dan wel onderzocht. Terwijl de echte impact juist ontstaat op het werk.
 

Next level: impactonderzoek

De afgelopen jaren zijn wij geboeid geraakt door het inzichtelijk maken van de impact van leertrajecten. In verschillende trajecten hebben we bekeken of deelnemers het geleerde gebruiken in hun werk. Het doen van een impactonderzoek is anders dan een evaluatie van de training. Met een impactonderzoek wordt gekeken naar wat het oplevert in de werkcontext en voor de organisatie als geheel. Zo'n onderzoek levert veel informatie op. Tegelijkertijd brengt het ons nieuwe vragen. We hebben vragen over hoe we impact van leertrajecten nog inzichtelijker en toegankelijker kunnen maken. Vragen die ons en klanten met wie we werkten bezighouden zijn:
 

  1. Hoe gebruik je een onderzoek om meer impact te creëren?
  2. Hoe kun je tijd vrijmaken om onderzoek te doen naar impact als iedereen een volle agenda heeft?
  3. Welke rol en verantwoordelijkheid hebben deelnemers zelf in het inzichtelijk maken van hun impact?
  4. Hoe kun je de resultaten vanuit impactonderzoek gebruiken als startpunt voor een nieuw leer-ontwerp?

 

Welke vraag houdt jou bezig?

We merken dat wij niet de enige zijn die met vragen zitten. Ook bij vakgenoten die werken op het vlak van HR(D) leven vragen. Zoals: Hoe kun je op een laagdrempelige manier de impact vaststellen en vergroten? Kun je met een impactonderzoek iets zeggen over de ROI? Graag leggen we deze vragen voor aan de expert op gebied van het maken van impact: Robert O. Brinkerhoff, de persoon die de Succes Case Method ontwikkelde. Dit is een methode om impact te meten die wij in diverse onderzoeken hebben toegepast. 
 

Stuur je vraag in

Wij zijn benieuwd naar jullie vragen, naar wat er leeft in het veld. Wat willen de mensen die zich bezighouden met leren en opleiden in Nederland weten over de impact van leertrajecten? Dit is je kans om aan te geven wat jou bezighoudt!

 

Stuur een mailtje naar dwinkelhorst@kessels-smit.com of reageer onderaan deze blog!