Mooc: Help, er zit een knowmad in mijn organisatie!

Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:


In september kwam bij K&S Publishers het boek 'Leren in tijden van tweets, apps en likes' uit. De auteurs Sibrenne Wagenaar en Joitske Hulsebosch organiseren nu, in samenwerking met François Walgering, een gratis online cursus: 'Help, er zit een knowmad in mijn organisatie!'. Deze MOOC (Massive Open Online Course) is geinspireerd op de vraagstukken uit het boek en start op 16 januari en duurt tot 27 januari 2017.

 

Wat is knowmadisch werken? En waarom is dit belangrijk?

Sociale technologie dringt steeds meer door in ons leven en in onze manier van leren en werken. In het boek beschrijven de auteurs de knowmad als de professional van de toekomst. De knowmad wil optimaal gebruik maken van alle nieuwe mogelijkheden om te participeren in netwerken en online te professionaliseren.

 

In deze MOOC verken je hoe een knowmad werkt en leert. Waaraan herken je een knowmad? En hoe kunnen we deze goed ondersteunen? Ook wordt gekeken naar googlers, followers en hobbyisten. Waarin herken je jezelf? En hoe zijn deze typen professionals in jouw organisatie aanwezig?

 

Nieuwe werkvormen

Knowmadisch werken en online professionaliseren zal belangrijk worden. Formele leervormen als een opleiding of training zullen hun waarde behouden, maar er komen veel andere leervormen bij die veel dichter bij het werk liggen en veelal veel sneller te organiseren zijn. De auteurs zijn er van overtuigd dat mensen die zich online weten te professionaliseren sterk in het werk staan en succesvol zullen zijn.

 

Vanuit deze gedachte zien zij twee boeiende uitdagingen voor leerprofessionals:

  • Hoe kunnen we medewerkers ondersteunen bij het zich eigen maken van een meer knowmadische manier van werken? En wellicht gaat hier nog een stap aan vooraf: hoe kan ik zelf ook op een meer knowmadische manier gaan werken?
  • Als veel medewerkers op deze manier werken, wat betekent dit dan voor de nieuwe leervormen?

 

Welke vormen ondersteunen dit? En hoe organiseren we dit? Wat betekent dit voor de inrichting van de leerfunctie?

 

Nieuwe kennis en ideeen ontwikkelen

Sibrenne en Joitske hebben de antwoorden op deze uitdagingen niet. Daar is de praktijk veel te divers en weerbarstig voor. En de uitdagingen te nieuw. Je krijgt in deze MOOC dus geen pasklare antwoorden. Wel willen ze graag volgende stappen zetten. Nieuwe kennis en ideeën ontwikkelen. Door met elkaar ervaringen uit te wisselen, praktijkverhalen te delen en lijnen door te trekken.

Je zult na deze MOOC verschillende brillen op kunnen zetten; een bril om naar professionals te kijken, een bril om nieuwe leervormen te zien en een bril om naar de inrichting van de leerfunctie te kijken en de beweging te zien die je wilt maken. Om uiteindelijk het knowmadische werken actief te ondersteunen.

 

Meer weten?