Marijke Boessenkool
ce profil n'est pas disponible en français
Jezelf ontdekken in de ander
Vanuit mijn studie sociale geografie ben ik geïnteresseerd in omgevingen van tegenstellingen: arm en rijk, ruraal en urbaan, westers en niet-westers. Aangekomen in een andere omgeving vallen vaak als eerste de verschillen op. Een andere taal, andere geuren en kleuren, andere manieren van leven. Verschillen vormen een mooi vertrekpunt voor reflectie. Waarom doe ik de dingen zoals ik ze doe? Wat vind ik belangrijk en hoe geef ik daar vorm aan? Maar ook het zoeken naar common ground helpt: waarin herken ik mezelf in de ander? Het doet me denken aan de songtekst van een lied dat ik ken van vroeger:
“We are not that different from each other. We just want somebody to discover who we really are when we drop our guard.”
Dat is voor mij de essentie van contact maken, drop our guard, echt durven zijn. Dat lukt niet zomaar. Voor echt contact is een veilige ruimte nodig, waarin je jezelf durft te zijn, waarin spannende vragen gesteld kunnen worden. Maar ook een ruimte waarin lol en plezier beleefd wordt.
De crux in het werken met groepen zit voor mij daarom in aandacht en energie. Hoe voelen deelnemers zich echt gehoord, komen zij zelf tot nieuwe inzichten en (her)vinden ze de energie om met het geleerde aan de slag te gaan?
De essentie van een leertraject
Sinds 2016 ben ik als adviseur en facilitator verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. Ik werk veel met jongeren en professionals in de zorg- en onderwijssector. In het ontwerpen van leertrajecten is het voor mij van belang dat het traject, zowel in vorm als qua inhoud, de essentie van de leervraag raakt. Hierbij maak ik graag gebruik van interactieve en speelse werkvormen om op een lichte manier tot krachtige reflecties te komen. (Improvisatie)theater is daarbij één van mijn inspiratiebronnen.
NIeuws & Blogs
-
19-12-2022 / Nieuws / Door Pieterjan van Wijngaarden, Marijke BoessenkoolHet Development Center (DC) is een aanpak die al aan het einde van de vorige eeuw werd ontwikkeld. Onder andere Harm Tillema schreef er over in een bundel die in 1996 verscheen. Als ontwerpers en begeleiders van DC’s raakten we onder de indruk van de impact van het DC op organisatieniveau, maar ook persoonlijk. Daarom schreven we een boek over de achtergrond van de aanpak en het DC. In de HRD Boekencast gaan we hierover in gesprek met Saskia Tjepkema en Suzanne Verdonschot.
-
12-09-2022 / Nieuws / Door Nina Timmermans, Josianne Savonije, Saskia Tjepkema, Sanne Netten, Willemijn de Jong, Marijke Boessenkool
Positief onderwijs Meetup 28 sept
Op woensdag 28 september 2022 organiseren we een Meetup voor iedereen die meebouwt aan de beweging van Positief onderwijs. Of je nu op een school werkt waar jullie al veel doen met positief onderwijs of op een school die dat graag (meer) zou willen of dat je iemand bent die scholen faciliteert in deze ontwikkeling; je bent van harte welkom! We delen onze kennis en ervaringen naar aanleiding van onze begeleidingservaring en een actie-onderzoek op vier scholen en beantwoorden samen de vraag: Hoe breng je positief onderwijs in de praktijk op een school? -
12-05-2022 / Nieuws / Door Josianne Savonije, Willemijn de Jong, Nina Timmermans, Saskia Tjepkema, Sanne Netten, Marijke Boessenkool
Podcastserie Positief Onderwijs
In deze podcastserie hoor je hoe vier scholen op eigen wijze bouwen aan positief onderwijs en welk effect dit heeft op de mensen die zich in de school bewegen. Je hoort verhalen van docenten, leerlingen en schoolleiders. En de ervaringen en tips van externe begeleiders die een tijdje optrokken met de scholen om positief onderwijs te laten landen. Deze podcastserie is onderdeel van een actie-onderzoek dat we, samen met Garrison Institute en Take a Step, deden met deze scholen.
publicaties
Dit inspireert mij
Contact
Benieuwd naar wat Kessels & Smit voor uw organisatie kan betekenen?
Bel of mail Marijke Boessenkool