Al een aantal jaren zijn wij, Derk van der Pol, Mara Spruyt en Marijke Boessenkool, bezig met organisatiejournalistiek. We brengen het in de praktijk én geven er taal aan. Als het eindproduct van een mooie podcastserie of een magazine klaar is dat een tastbaar resultaat van organisatiejournalistiek. De concreetheid ervan helpt om mensen een beeld te geven van ‘wat’ we doen. Toch blijft dan het waartoe, het hoe en ook de werking van wat organisatiejournalistiek in een organisatie bréngt, soms onderbelicht. Omdat we denken dat organisatiejournalistiek veel kan betekenen in organisaties en we er graag meer van willen, zijn we een onderzoek gestart. Naar wát we doen. Om het beter te begrijpen en om erover in gesprek te gaan met andere vakgenoten, verhalenvertellers en veranderaars.
We bundelden onze krachten met Peter Pula, oprichter van het Canadese nieuwsplatform Axiom News. Hij bedacht de term ‘generative journalism’. Door samen met hem te onderzoeken wat dat is en hoe wij organisatiejournalistiek zien en bedrijven, ontstond een completer beeld van ons eigen wat, hoe en waarom. We maakten een podcastserie en werden gastredacteurs van het Appreciative Inquiry Practitioner Magazine. Zo kreeg ons verhaal een podium bij een grote groep lezers en luisteraars wereldwijd. Inmiddels zijn we toe aan onze volgende stap: het vormgeven van een internationale learning journey. Klinkt dit je als muziek in de oren, check dan het gratis kennismakingswebinar in december of maak alvast ruimte in je agenda om mee te doen aan de eerste editie van een leergang over ‘generative journalism’ in 2021.
In dit artikel delen we onze inzichten over generatieve organisatiejournalistiek. Eerst zullen we uitleggen wat we daar precies mee bedoelen.