K&S Sparks over Job Craften: een geslaagde ochtend!

Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:


Hoe kun je werk maken van je talent? En hoe kun je Job craften daarbij inzetten?

Deze vragen waren het uitgangspunt van de K&S Sparks van vrijdag 22 juni. Met een geïnteresseerde en enthousiaste groep van 28 HRD-professionals uit allerlei verschillende organisaties zijn we aan de slag gegaan rondom talent en sturing geven aan je werk. Een aantal professionals had met name de behoefte hun eigen werk te craften. Anderen waren vooral nieuwsgierig hoe zij het concept zouden kunnen introduceren binnen hun organisatie. Voor beide groepen had de Sparks voldoende te bieden, zo bleek uit gesprekken tijdens de afsluitende lunch op Maliebaan 45.

 

Talent in actie

De wens om in het werk aangesproken te worden op sterktes en drijfveren wordt bij medewerkers steeds sterker. En ook organisaties merken dat het voor de betrokkenheid, maar ook de wendbaarheid en innovatiekracht belangrijk is dat mensen hun talent in hun werk kwijt kunnen. Het ‘talentendenken’ staat in de belangstelling. Maar als het alleen blijft bij tests die helpen zicht te krijgen op iemands talent, dan is dat jammer. Het gaat er immers om je talenten te kunnen inzetten in je werk.

Job crafting is ontwikkeld in de hoek van de Positieve Organisatiepsychologie. De kern van het idee is dat je je functie met kleine aanpassingen op maat snijdt. Zodat het werk optimaal aansluit bij je motivatie en kwaliteiten. Wrzesniewski en Dutton worden vaak als grondleggers gezien. In een mooi artikel in 2001 hielden zij al een pleidooi voor ‘Employees as Active Crafters of Their Work’. Ze verlegden daarmee de focus die tot dan toe sterk dominant was in het denken over welbevinden in functies: het gaat er niet om wat werk motiverend maakt, maar om hoe je mensen ondersteunt om hun eigen werk motiverend te maken.

 

Actief aan de slag

Aan het begin van de workshop hebben we ruim de tijd genomen voor uitwisseling over ieders talenten door het voeren van talenteninterviews. Deze leverden niet alleen nieuwe inzichten op, maar ook een helder uitgangspunt voor de rest van de ochtend: ‘Hoe ga ik ruimte in mijn werk creëren om mijn talenten meer in te zetten?’.

 

De deelnemers maakten vervolgens op een flip over een analyse van hun werk: ‘Waar besteed ik mijn tijd en aandacht aan? En, ‘welke werkzaamheden zijn van belang voor mijn organisatie én doen een beroep op mijn talenten, en welke niet’?
Zo werd in één oogopslag duidelijk waar in het werk de deelnemers verandering wilden aanbrengen. Met behulp van verschillende job craft technieken en een onderzoekend gesprek met elkaar ging iedereen de deur uit met een eerste actie om job craften daadwerkelijk toe te passen in het werk.

We sloten de workshop af met een discussie rondom een aantal prangende vragen. Want, kun je in iedere organisatie jobcraften? Heeft de organisatie er geen last van als iedereen dit doet? Blijft er bijvoorbeeld geen werk liggen? En wat is de rol van de HR(D)-afdeling hierbij?

 

Leertraject Job Craften

Voor ons was de Sparks een goede manier om onze kennis over job craften te delen, maar ook om meer ervaring op te doen rondom het werken vanuit talent samen met een grote groep vakgenoten.
In het najaar verdiepen we op het onderwerp met een leertraject Job Craften van drie bijeenkomsten. We gaan uitgebreid in op talenten, sterke punten en het toepassen van job craft technieken. We kijken waar mogelijkheden liggen om je werk te veranderen: op het gebied van je taken, de mensen met wie je werkt, de werkcontext en de manier waarop je naar het werk kijkt. Je werk voor jezelf motiverender maken, vraagt immers ook om het doorbreken van patronen en het ontwikkelen van een open mindset. Je kunt met je team het leertraject volgen, waardoor je met elkaar veranderingen in het werk doorvoert. Daarnaast start er op 5 oktober een Open inschrijving-traject!

Wat ons betreft een zeer geslaagde Sparks! De eerstvolgende Sparks wordt op 21 september gegeven door Joeri Kabalt. Zij gaat in op de praktische toepassing van Appreciative Inquiry bij organisatie- en maatschappelijke vraagstukken.