Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:
Wie een leerprogramma ontwerpt, komt vanzelf op de vraag: wat willen we dat hiervan geleerd wordt? Je wilt daar graag een goed gesprek over voeren met een opdrachtgever, collega-makers en deelnemers, zodat je een gemeenschappelijk referentiekader hebt waarin de doelen van iedereen zijn.
De ene ontwerper werkt met leerdoelen die heel precies zijn onderscheiden, bijvoorbeeld met de herziene taxonomie van Bloom, soms omdat het móet. Terwijl de ander liever met kenmerkende praktijksituaties en beschrijvingen van bekwaamheden werkt. En er zijn nog meer modellen en methodieken…
Welke aanpak is nu handig, in welke context en met wie? Kunnen (digitale) tools het gesprek over doelen of leerresultaten makkelijker maken? Dat en meer gaan Isabelle Langeveld en Sibrenne Wagenaar verkennen vanuit jouw praktijkervaringen en die van twee ervaren ontwerpers, Eef Rombaut en K&S collega Mariël Rondeel. Beiden hebben over het onderwerp gepubliceerd.
Op 30 maart organiseren zij een online LOSmakers Meetup over leerdoelen. Hoe formuleer je ze (heel precies of juist ruim), hoe ga je erover in gesprek met anderen, welke tools kun je daarbij gebruiken, hoe helpen leerdoelen je bij ontwerpen? Dat zijn zoal wat vragen waarover ze graag met je in gesprek gaan!