Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:
Onlangs kwam de 'ontwerpclub' weer samen: een kleine groep ontwerp-enthousiastelingen binnen Kessels & Smit, die elkaars gezelschap opzoekt om een frisse blik te werpen op elkaars ontwerpvragen. Eén van de enthousiastelingen, Joep Schuermans, bracht de vraag in: ik ga studenten lichamelijke opvoeding een les geven over Theory U. Hoe kan ik hen daarmee inspireren en de theorie relevant maken voor hun realiteit? Een leerzame ochtend volgde, die zich het beste laat vertellen aan de hand van 'de box'.
De box van Theory U
Het is een klassiek raadsel: je hebt negen stippen. Aan jou de taak om die stippen met elkaar te verbinden door vier onafgebroken lijnen. Weet je hoe het moet? Of lukt het nog niet?
Joep's vraag is eigenlijk net zo'n box. De kaders van zijn opdracht zijn immers helder: studenten wat bijbrengen over Theory U. Maar ook hier is een vervulling van de opdracht makkelijker gezegd dan gedaan. Theory U is namelijk waardevol, maar ook best ingewikkeld en bovendien wat zweverig. Otto Scharmer, de grondlegger van de theorie, legt het uit als volgt: "wanneer mensen een diepe voeling krijgen met wie ze in wezen zijn, dan raken ze in staat om gevestigde ideeën, praktijken en zelfs identiteiten los te laten. Ze bereiken dan de kracht van hun authentieke zelf, de kracht waarmee ze een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan hun beroep, organisatie of omgeving."
Theory U heeft zonder twijfel waarde voor Joep's groep van 'gymleraren van de toekomst'. Zij zullen in hun beroep bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen en daarbij in aanraking komen met allerlei sociale thema's: zelfbeeld, in- en uitsluiting, gezondheid. Theory U helpt gymleraren hun beroep te zien vanuit een maatschappelijk perspectief, door hen de vraag te stellen: hoe kan jij vanuit de kracht van je ware zelf een authentieke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van deze kinderen? Zouden deze studenten de U doorlopen, dan komen ze vast en zeker tot waardevolle antwoorden: bijvoorbeeld 'Ik wil bijdragen aan kinderen hun tevredenheid met hun lichaam', of 'Ik wil zorgen dat niemand van mijn klas gepest word'.
Maar hoe zorg je dat Theory U hen ook aanspreekt? Studenten lichamelijke opvoeding zijn vaak 'stoere' types, meisjes en jongens die houden van sport en van 'niet lullen, maar poetsen'. Het haast spirituele Theory U is daarom niet zomaar toegankelijk voor deze doelgroep. In de woorden van de box-metafoor: Theory U biedt een helder kader, maar hoe kan Joep met de lijnen van zijn verhaal de inhoudelijke punten van de theorie verbinden op een manier die de studenten bereikt?
Nancy Duarte's weg 'out of the box'
De ontwerpers weten gelukkig als geen ander wat nodig is om een lastig vraagstuk te tackelen: een creatieve interventie. Joep introduceerde daarom de kennis van een creatieve presentatie-autoriteit, Nancy Duarte. Deze Amerikaanse schrijver, spreker en CEO weet alles van presentaties en pleit voor een specifieke presentatievorm: een vorm waarin de presentator continu laveert tussen what is and what could be.
De ontwerpclub bekeek 6" target="_blank">Duarte's filmpje en reflecteerde erop: 'nuttig, ja zeker! Maar, óók sterk gericht op het harde 'overtuigen' en minder op het mensgerichte 'bewegen' en 'inspireren' van Kessels & Smit. De presentatievorm van Duarte was al met al een box waar de ontwerpclub nog wel wat haken en ogen aan zag. De groep liet daarom Duarte's 'box' voor wat het was en focuste op diens onderliggende principes, bijvoorbeeld op het contrast tussen what is / what could be. De groep concludeerde dat dit contrast een krachtige manier is om de positie van je publiek te erkennen, maar hen tegelijkertijd te bewegen om na te denken over hoe het ook anders kan. En met dat inzicht vielen de kwartjes simultaan in de hoofden van de groep: 'Dat is precies wat Theory U ook wil bereiken!'
De vier lijnen van een Theory U college
In de brainstorm die volgde kwam van alles langs, waaronder verschillende kernpunten van Theory U: 'Kunnen we de les niet onderverdelen in verleden – heden – toekomst, waarbij we de studenten laten nadenken over hun ambities (toekomst) – hun barrières (verleden), en hen vervolgens op een andere manier naar die barrières laten kijken (heden)?' Of 'Laten we focussen op een uitleg van het concept van de 'ware zelf' door te praten over het contrast tussen een open 'geest/hart/wil' en één die gesloten is.'
En niet alleen Theory U dingen kwamen op: de club bedacht ook dat Duarte's contrast tussen what is en what could be terug kon komen. Of dat het delen van persoonlijke verhalen door Joep of de studenten veel zou bijdragen. En dat het inbrengen van praktische oefeningen de boel zou verhelderen, bijvoorbeeld… het klassieke ‘negen punten, vier lijnen’-raadsel!
Zou de ontwerpclub zich hebben gerealiseerd dat ze op dat moment haar eigen negen punten raadsel aan het oplossen was?
Immers, hun oplossing van de Theory U 'box' werd: wil je stoere studenten lichamelijke opvoeding iets bijbrengen over Theory U, denk dan juist buiten die theorie! Pak de inhoudelijke punten die je wil overbrengen, en verbindt die in je verhaallijnen met punten buiten de box waarvan jij denkt dat ze je helpen bij je boodschap. Zoals deze oplossing.
En zo zijn in één blog twee raadsels opgelost!
Literatuur
Suzanne Potjer loopt stage bij Kessels & Smit. Ze is te bereiken op spotjer@kessels-smit.com.