Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:
Vandaag verscheen ons boek: ‘We presteerden nog lang en gelukkig’! Hierin willen we laten zien dat er verrassend vaak meer te leren valt van sprookjes als het gaat om organisatieverbetering dan van managementboeken. Helemaal in tijden van de mondiale crisis waar we in zitten, zijn het misschien wel juist sprookjes die ons vertellen hoe wij uit de put kunnen komen.
Inspiratiebronnen
De inspiratie voor dit boek waren niet gelouterde managementdenkers als Jim Collins, Stephen Covey of John Kotter. Juist het werk van schrijvers als Hans Christian Andersen, de gebroeders Grimm en Charles Perrault waren de inspiratiebronnen! We kunnen veel leren van de slimheid van Klein Duimpje, de onnozele hebberigheid van koning Midas, of de truc die Hans uithaalt met de heks als hij met Grietje gevangen zit.
Fris perspectief op organisatieverbetering en –vernieuwing
Het doel van dit sprookjesboek is om vanuit een ander perspectief te kijken naar hoe organisaties opereren, werken en overleven. Vaak gaat dat namelijk niet vanzelf. Ons dagelijks werk valt of staat met samenwerken. Maar soms liggen niet alle kaarten op tafel, of is het onduidelijk wat het gezamenlijk belang is. Dat is vaak het begin van spanning en complexiteit. Zeg maar: gedoe. Sprookjes zijn een spiegel om je mee te verwonderen en laten ons snel zien welk dieperliggende dynamiek maakt dat de dingen niet altijd vanzelf gaan. Bovendien kunnen sprookjes je helpen zoeken naar een mogelijke oplossing.
Inspirerende handvatten
De sprookjes in ‘We presteerden nog lang en gelukkig’ bieden inspirerende handvatten om werk te maken van verbetering binnen jouw team, afdeling en organisatie. Elk sprookje kent een moraal die wij relateren aan de organisatiecontext. Deze moraal verbinden we aan terugkerende valkuilen in organisaties. Ook beschrijven we praktijkvoorbeelden van organisaties die succesvol omgaan met deze valkuil, om hiervan te kunnen leren. Daarnaast sluit elk hoofdstuk af met praktijkopdrachten om in je organisatie aan de slag te gaan. En we bieden leestips aan om je verder te verdiepen in de magische wereld van organisatiesprookjes. Na elk hoofdstuk is er volgens een intermezzo waarin een bekende managementexpert en leiders zijn of haar perspectief op het sprookje deelt. Lees intermezzo’s van onder andere: Toon Gerbrands, Arend Ardon, Joseph Kessels, Jaap Peters en Marijke Lingsma.
Praktische voorbeelden
Kortom, of het nou gaat over strategie, diversiteit, leiderschap, samenwerken of innovatie, in de sprookjes uit dit boek is het allemaal al eens voorbijgekomen. Sprookjes zijn er al eeuwenlang. En ze zullen de meeste managementboeken overleven. Op deze manier biedt ‘We presteerden nog lang en gelukkig’ een fris perspectief op organisatieverbetering en –vernieuwing. Tegelijk geeft het boek ook praktische voorbeelden en handvatten om direct aan de slag te gaan.
‘De nieuwe kleren van de keizer’ is bijvoorbeeld een sprookje dat ons wijst op het belang van het wel bespreken van het ‘onbespreekbare’. Het organiseren van kritisch-constructieve en open feedback, ook voor de top. Een mooi praktisch voorbeeld is een speciale Raad die Microsoft voor dat doel heeft ingericht.
Zo geven we bij elk sprookje niet alleen reflecties en verdieping (wat kunnen organisaties hiervan leren) maar ook inspirerende voorbeelden van hoe je dat in de praktijk dan kunt aanpakken.
Meer info?
Bestellen kan op deze site.
Meer informatie lees je op www.organisatiesprookjes.nl
En een interview dat Tjip gaf voor BNR beluister je hier.
Of downlad bijgaande pdf voor meer informatie en alvast het eerste sprookje: 'De nieuwe kleren van de keizer'!
De auteurs
Tjip de Jong is verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. Simon van der Veer aan adviesbureau TWST.