instrumenten 1

Uitgelicht: Critical Incidents Methode

This page is not available in English - View in Dutch:


Op onze website vind je veel tools en aanpakken die wij zelf graag toepassen. Je kan ze bijvoorbeeld gebruiken bij het maken van de vertaalslag van een inspirerend idee naar de praktijk van teamontwikkeling, coaching, training, ontwerpen....  Af en toe lichten we er eentje uit in een blog. Deze keer: Critical Incidents Methode.
 

Wat is het?

De ‘critical incidents’ methode (van grondlegger John Flanagan),  is een manier om ervaringen van mensen op een systematische manier gezamenlijk in kaart te brengen. Het gaat daarbij vaak om impliciete kennis, die moeilijk in woorden is uit te drukken. Deze ongrijpbare kennis is echter van grote betekenis voor een organisatie.

De methode bestaat uit drie fasen:

  • Een bepaalde vraag wordt centraal gesteld. (bijvoorbeeld: “Welke kenmerken bepalen of je een goede ‘adviseur’ bent?") Elke deelnemer beschrijft vervolgens effectieve en in-effectieve voorbeelden van gedrag dat met de centrale vraag te maken heeft;
  • De voorbeelden worden aan elkaar voorgelezen en verwante voorbeelden worden voorzien van een label;
  • Per label worden de verzamelde voorbeelden op een schaal geordend van zeer effectief tot zeer ineffectief.

 
Door te vragen naar alledaagse gebeurtenissen (wat heb je meegemaakt?) brengen de deelnemers deze impliciete kennis in, zonder te vervallen in theoretische beschouwingen of sociaal wenselijke antwoorden. Door het bespreken en ordenen van deze voorbeeldsituaties werkt men met deze methode toe naar een praktisch overzicht van alle individuele kennis.

 

Wanneer gebruik je het?

Je kunt dit instrument gebruiken om informatie te krijgen over wat belangrijk is in het werk en dit als input gebruiken om nieuwe leer- of veranderinterventies te ontwerpen.

Voorbeelden van situaties waarin de critical incidents methode effectief kan worden ingezet zijn:

  • het inventariseren van belemmerende en bevorderende factoren (succes en faalfactoren) in een project;
  • het systematiseren van ervaringen die mensen hebben met een onderwerp;
  • het formuleren van normen voor beleid of strategie;
  • het doen van een taakanalyse ten behoeve van een te ontwerpen leertraject;het bespreken van het functioneren van medewerkers in een team.

 

Wat zijn ervaringen van collega’s?

Collega Mara Spruyt gebruikt deze methode graag: "Het opsporen van kritische situaties in het werk van mensen is een mooie manier om te onderzoeken wat nou belangrijke momenten zijn in het werk. Ik gebruik de Critical Incidents methode op verschillende manieren. Soms in interviews, soms met groepen medewerkers. Het waardevolle vind ik dat mensen ook van elkaar horen hoe zij hun werk beleven. En het levert ontzettende relevante informatie op over het werk van mensen."

 

Mariël Rondeel: "De methode is ook heel leerzaam voor mensen omdat het hen bewust maakt van hun afwegingen bij en aanpak van kritische situaties en ze daarin leren van collega’s. Ik gebruik het zelf eigenlijk altijd als ik een leertraject ontwerp voor een functie of een beroep, omdat het werk centraal staat en niet de leerstof."



Download hier het instrument