This page is not available in English - View in Dutch:
Samen met mijn collega Kirste den Hollander gaf ik onlangs een workshop storytelling. We kregen van deelnemers terug dat ze nieuwsgierig waren naar ‘hoe’ je het verhaal (van de organisatie) nu naar buiten vertelt. Iets waarvan deelnemers achteraf aangaven dat ze daar meer van gehoopt hadden. Echter, kozen wij voor een andere aanpak. Storytelling van binnenuit.
Nespresso
Ik vertelde de groep over mijn ervaring als ‘coffee specialist’ bij Nespresso. Daar leerde ik veel over storytelling. Want het vertellen over een koffie werkte het beste als ik mij het verhaal eigen kon maken. Ik bedoel, ik kan vertellen over een koffie met bonen die uit Brazilië komen en op welke hoogte die groeien, om vervolgens uitgebreid te vertellen op welke wijze en methode de koffiebonen verwerkt worden. Maar dat klinkt saai toch?
Een goud koffiemomentje
Dus ik ging op zoek naar een persoonlijk raakvlak en moest denken aan mijn ervaring tijdens een stage voor SOS Kinderdorpen in Lauro de Freitas, Brazilië. Met een vriend verbleef ik bij een gastgezin. Samen met mijn gastmoeder Regina dronk ik dagelijks, bij het ondergaan van de zon, een koffie uit een kopje met een prachtig bloemmotief. Zij maakte die koffie met zoveel warmte. Zo zaten wij op het trapje, grenzend aan het huis. En ondanks mijn gebrekkige Portugees, hadden we de mooiste gesprekken. Een goud koffiemomentje dat ik graag deelde met klanten. Bij het vertellen waande ik me voor even weer op dat trapje…
Verhalenwand
Terug naar de groep. Deelnemers gingen aan de slag met storytelling door elkaar te interviewen. Met behulp van een interviewleidraad hielpen de interviewers om elkaars verhalen te vangen. Vervolgens schreef de interviewer het verhaal van de interviewee uit. Uiteindelijk werden de verhalen met elkaar gedeeld door ze te plakken op een verhalenwand en hierover uit te wisselen. Een mooie workshop dacht ik zo met als resultaat een mix tussen elkaar op een andere manier leren kennen, interviewen, schrijven en delen van persoonlijke verhalen. En dat in anderhalf uur.
‘Het’ verhaal
Wat we bewust weglieten in de workshop was het ‘hoe over te brengen’ gedeelte. Natuurlijk hadden we een workshop kunnen geven waarin we deelnemers de tools aanreiken om dat te doen. Maar volgens mij begint het met helder te krijgen wat ‘het’ verhaal nu is. En dat gebeurt van binnenuit, door scherp te krijgen wat je wilt vertellen en je daarbij bewust te worden van jouw passie en drive. Als je vanuit daar jouw verhaal (en die van de organisatie) kunt overbrengen, is er volgens mij niks krachtiger en meer ontwapenend. Het ‘hoe’ komt dan vanzelf.
Is het tijd om samen met jouw collega’s, of werknemers het verhaal van jullie organisatie te onderzoeken, om dit verhaal vervolgens naar buiten te gaan overbrengen? Ben je nieuwsgierig naar hoe je jouw verhaal scherp krijgt? Stuur een e-mail naar dvanderpol@kessels-smit.com.