This page is not available in English - View in Dutch:
In april en september van het afgelopen jaar namen 29 jeugd- en pleegzorgmedewerkers deel aan een traject ter bevordering van hun nieuwsgierigheid. We deden onderzoek naar de impact van dit traject. Wat blijkt? Nieuwsgierigheid kun je weldegelijk oefenen!
Het leertraject ‘Jeugdhulp op toernee'
Het leertraject was bedoeld om de professionals uit jeugd- en pleegzorg te helpen om hun professionele vragen op te sporen en hun netwerk uit te breiden ter ondersteuning aan de transitie die gaande is. De overgrote meerderheid van de deelnemers wist het traject te benutten om nieuwe dingen uit te proberen in hun eigen praktijk (81%). Meer dan de helft van de deelnemers (61%) bereikte hiermee ook concreet resultaat dat de moeite waard is. Zo lukt het hen nu in het werk om hun professionele vragen in kaart te brengen en actief op zoek te gaan naar mensen en informatie om antwoord te krijgen op die vragen. Ze hebben meer betekenisvolle gesprekken gevoerd met mensen uit het eigen netwerk. In deze gesprekken zijn ze nu eerder geneigd andermans perspectief te onderzoeken in plaats van de bekritiseren.
Nieuwsgierigheid
Waarom juist nieuwsgierigheid als uitgangspunt voor dit traject? Omdat twijfelen, iets niet zo zeker weten, vragen stellen en verwondering je helpen om beter te presteren op het werk. ‘Jeugdhulp op tournee’ laat zien dat een kort traject deelnemers helpt om die nieuwsgierigheid te oefenen.
Lees het hele artikel voor meer informatie én voor tips van deelnemers waar ook wij ons voordeel mee kunnen doen!