HomeInspiratie en verdieping › Artikel

Werken met kleine verhalen in een groter conflict: luisteren doet luisteren

Door: martijn small 111976003371 Martijn van Ooijen, MarkT 111965537718 Mark Turpin - ; Bron: Reader FCE Festival 3   07-12-2023

“Pupils from yet another school in Pretoria have staged a protest against discrimination. St Mary’s DSG Secondary School pupils say racism, homophobia and xenophobia have been going unchecked for decades.”

 

Op eNCA, een Afrikaans nieuwskanaal, is te lezen hoe er op een middelbare school in Pretoria in 2020 stevige protesten zijn door studenten. Het leidt tot een schoolconflict en vervolgens tot een herstelproces. Het nieuwsitem past in een breder beeld: de afgelopen tijd zijn in Zuid-Afrika op meerdere scholen spanningen ontstaan tussen docenten en leerlingen rond discriminatie en racisme.

 

Dit artikel vertelt over de ervaringen van Mark Turpin, hij was als facilitator betrokken bij het herstelproces op een Zuid-Afrikaanse school. Wat was er precies aan de hand? Welke aanpak kozen Turpin en het team van  begeleiders om de conflictueuze situatie te veranderen? En welke rol spelen verhalen hierbij?

 

Dit artikel (hieronder te downloaden) komt uit de Reader FCE festival nr 3.