HomeInspiratie en verdieping › Artikel

Positief Onderwijs als zoektocht: vier case studies

Een van de effecten van corona in het onderwijs is dat er meer aandacht komt voor het welbevinden van leerlingen. Positief Onderwijs is een verzamelnaam voor aanpakken die zich daarop richten. Hoe kun je in school op een integrale manier zaken als werken vanuit je talent, omgaan met stress, bouwen aan relaties, doorzettingsvermogen en andere factoren die belangrijk zijn voor een gelukkig leven verweven? Zodat zowel docenten als leerlingen goed in hun vel zitten? Tijdens school, maar ook later… 

 

Sinds 2019 doen we een praktijkonderzoek naar dit onderwerp. We ondersteunen en volgen vier scholen in hun zoektocht op dit gebied. Een mavo, een gymnasium, een internationale school en een schakelklas. Heel verschillende soorten instellingen, met elk hun eigen uitdagingen. Wat maakt dat ze ermee aan de slag willen? Hoe pakken ze dat aan? 

 

Vorig jaar presenteerden we het eerste deel van ons rapport. Nu is ook deel 2 gereed. Met: een literatuurstudie (wat is positief onderwijs?), een verkenning van redenen om hiermee aan de slag te willen als school en vier leerzame praktijkverhalen. 

 

Er komen in mei 2022 podcasts. En een meetup in juni, waar docenten en schoolleiders en andere geinteresseerden zich kunnen verdiepen in het thema en kennis kunnend elen. 

 

Laat het vooral aan ons weten als je de podcasts wilt volgen en geinteresseerd bent in de meetup! Je kunt mailen aan een van de betrokken K&S onderzoekers: Saskia TjepkemaSanne NettenMarijke BoessenkoolNina TimmermansWillemijn de Jong of Josianne Savonije. 

 

Dit onderzoek is een samenwerking met Take a Step (Eefje Teeuwisse en Annechien van Buurt) en Garrison Institute International (Sander Tideman en Patries Dekkers).