HomeInspiratie en verdieping › Artikel

Generaties op de werkvloer, ‘the same old song’ of ‘a brand new tune’

Door: Bert Smits, Pedro De Bruyckere - ; Bron: P&O Praktijkblad, nr.9, oktober 2010, p.8-12   28-10-2010

Praten over generaties op de werkvloer is vaak stilstaan bij de verschillen. Ontelbare onderzoeken en goeroes zetten in de verf hoe jongeren bijvoorbeeld een eerder vlakke organisatie zouden prefereren, of hoe ze digital natives zijn (een term die Prensky in 2001 lanceerde). Van zodra je de term babyboomer gebruikt, zie je als werkgever onmiddellijk het beeld van iemand die binnenkort aan zijn of haar pensioen denkt, en tegelijk zie je ook iemand met veel ervaring die je dreigt te verliezen.

 

In dit artikel willen het eens over een andere boeg gooien door te focussen op mogelijke overeenkomsten tussen generaties. We beschrijven kort een aantal aspecten die we vaak associëren met behoeften van de jongste generatie werknemers maar die volgens ons eigenlijk tegemoet komen aan verzuchtingen van alle werknemers. De kloof is vaak minder groot dan gedacht wordt en de uitdaging bestaat erin om een aantrekkelijke organisatie te worden voor alle generaties.