In Werken aan kennis hebben we gezocht naar methoden en instrumenten die zowel de zeven leerfuncties van Joseph Kessels, als de vier kennisconversies van Nonaka en Takeuchi ondersteunen. Dit heeft geresulteerd in bijna dertig methoden, die tezamen een eerste versie van deze publicatie vormen. We hebben deze methoden gekoppeld aan de zeven leerfuncties van het corporate curriculum en aan de vier processen van kennisconversie die Nonaka en Takeuchi benoemd hebben. Deze koppeling is niet één op één. Elke methode is voor meerdere doelen en contexten geschikt. We hebben per instrument aangegeven welke koppelingen volgens ons het meest voor de hand liggen, zonder daarmee te willen zeggen dat de betreffende methode alleen daarvoor geschikt is.
De Methoden
- Analyseren Van Het Leerklimaat
- Job-Aid Procesindicatoren: Voorbeelden Van Indicatoren
- Benchmarking En Best Practices
- Brainstormen
- Bronnenstudie
- Coaching
- Critical Incidents Methode
- E-Mail / Discussielijst
- Expert Als Docent / Job-Aid: Expert Als Docent
- Gezamenlijk Ontwerpen / Job-Aid Gezamenlijk Ontwerpen: Een Voorbeeld
- Hardop Werken
- Imaginatie / Job-Aid: Imaginatie: Voorbeeldvragen
- Interviewen Van Experts / Job-Aid: Interviewen Van Experts
- Intervisie
- Kenniskaart / Job-Aid Kenniskaart: Een Voorbeeld
- Kennisstewards
- Leernetwerken
- Mind Mapping
- Persoonlijk Ontwikkelplan
- Reflectie Op De Zeven Leerfuncties / Job-Aid: Stellingen Bij De Leerfuncties
- Scenario's Ontwikkelen
- Schrijvend Expliciteren
- Simulatie
- Wandelgangen
- Zelfreflectie-Instrument
- Zoeksystemen En Links