Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:
We hebben het project! Groot enthousiasme - want het denkwerk, offerte schrijven en intakegesprek met de opdrachtgever was niet voor niets geweest. En eigenlijk kon het nu pas allemaal beginnen. Volgende stap was een draaiboek voorleggen voor het traject dat we in de organisatie zouden opzetten.
Maar wat voor draaiboek wil de klant dan? Hoe concreet moet het nu al zijn? En wat als we dan heel veel tijd steken in een draaiboek dat ze volledig afschieten? En wanneer zal ik samen met mijn collega voldoende tijd vinden om samen te ontwerpen?
Enkele dagen voor onze afspraak met de opdrachtgever, hebben we dan toch een moment gevonden om aan het draaiboek te werken. Maar plots is de goesting bij allebei heel wat minder. Wat is hier aan de hand? We waren toch zo blij met deze opdracht? Hoe komt het dat we plots de drive niet meer vinden om rond deze opdracht te werken?
We klappen onze laptops dicht om over deze vraag te spreken. En ontdekken als snel: onze energie zit juist op het contact met de klant. Een creatief ontwerp maken samen met en niet voor de klant.
Dit inzicht riep bij ons nieuwe vragen op… Hoe zou het zijn om zonder afgewerkt draaiboek naar de meeting te gaan, maar met de uitnodiging om samen te ontwerpen? Kunnen we dit last minute wel nog maken? Zouden we de klant kunnen meenemen in onze manier van werken?
We gaan ervoor. Want dit is de manier waarop we het liefst werken. Samen met de eigenaar ontwerpen, in het moment kunnen voelen wat belangrijk, nodig en gepast is. En op die manier tot een helder draaiboek met creatieve werkvormen komen.
En zo geschiedde… met veel werkvreugde, een vleugje trots voor onze durf en een tank vol vertrouwen en geloof in het traject bij de opdrachtgever. En onszelf.
Faciliteren als persoonlijk vakmanschap: krachtige leerprocessen vormgeven en begeleiden
Kris Snick en Sofie Hendrikx zijn actief als coach en facilitator. Zij verzorgen vanaf januari 2020 bij de FCE de leergang ‘Faciliteren als persoonlijk vakmanschap: krachtige leerprocessen vormgeven en begeleiden.’
In deze blogreeks delen zij hun persoonlijke ervaringen op dit gebied en hoe zij daarin hun eigen vakmanschap steeds verder ontdekken en ontwikkelen.