‘Laten we radio gaan maken!’ We zaten midden in een brainstorm en ineens was het daar: het ei van Columbus. Althans, dat vonden we zelf op dat moment. Ik was samen met een aantal collega’s bezig met een voorstel voor een leertraject in de bouw. En we zochten nog iets om een collectief gevoel te creëren van verandering. Je bent niet alleen bezig, maar met elkaar. En wat verbindt de mensen in de bouw? De radio natuurlijk. Bij iedere bouwkeet, op elke steiger, naast iedere stapel stenen staat er wel een. En hij staat nog aan ook.
Een radioshow als onderdeel van een leertraject. Ik krijg er gelijk allerlei positieve beelden bij. Een diepte-interview met de topman van het bedrijf over het verandertraject, mensen die voor elkaar verzoeknummers aanvragen, een verslag op de bouwplaats over mooie leermomenten. De radio als het gesprek van de dag: ‘Heb jij nog geluisterd en het interview gehoord met Kees? Die is goed bezig, zeg!’ Radioshows wekken (in ieder geval bij mij) een soort enthousiasme op, dat heel aanstekelijk werkt. Nederland stemt niet voor niets massaal af op ‘Evers staat op’ van 538. (...)