Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:
Als je samen naar hetzelfde kunstwerk kijkt, valt iedereen iets anders op. Die verschillende blikken kun je gebruiken om op nieuwe ideeën te komen. Dit ontdekten we tijdens een bijeenkomst waarbij we in kleine groepjes door een kartonnen kijkkadertje naar kunstwerken keken en hierover met elkaar in gesprek gingen. Alle aanwezigen hadden een vraag uit hun werk bij zich die hen bezighield en de bedoeling was om daar een stap verder mee te komen.
De bijeenkomst legde het eerste zaadje voor verder onderzoek naar kunst als taal. We wilden meer leren over de manier waarop werken met verschillende vormen van kunst, zoals kijken naar schilderijen, bijdraagt aan het verbreden van mensen hun perspectief. We wilden niet alleen weten óf een dergelijke kunst-interventie zou kunnen werken, maar we waren vooral nieuwsgierig naar hoe het werkt, onder welke omstandigheden en voor wie.
Tijdens drie verschillende bijeenkomsten experimenteerden ongeveer zeventig deelnemers met kunst. Ze bekeken en bespraken schilderijen, bespeelden muziekinstrumenten in een orkest of leerden waarnemen en tekenen van een kunstenaar. We evalueerden de werking van elk van deze drie interventies en in dit artikel komen de belangrijkste resultaten aan bod.
"De ervaringen van de deelnemers laten zien dat kunst kan helpen om zaken op een nieuwe en verrassende manier te zien. Door met kunst bezig te zijn leren deelnemers hun aannames en gewoontes los te laten. Ongewone perspectieven verbreden mogelijk niet alleen de fysieke waarneming, maar brengen ook nieuwe ideeën en mogelijkheden in beeld."
Dit artikel is onderdeel van de FCE-reader 'kunst als taal om innovatie-initiatieven verder te brengen' en staat staat vol met verdiepende artikelen, interviews en tools waar je praktisch mee aan de slag kunt.