Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:
Van alle modellen over strategie is de gouden cirkel van Simon Sinek één van mijn favorieten. ‘Je klant koopt niet wat je doet, maar koopt waarin je gelooft.’ Deze simpele stelling zet alle heidagen, strategiesessies en verander initiatieven op zijn kop.
Het ‘wat’ en ‘hoe’ is niet het vertrekpunt van strategieontwikkeling, maar een gevolg van de vraag: ‘waarom zijn wij op aarde?’ De praktijk is nog niet zover. Zo ontmoette ik vorige maand een topmanager van een internationaal chemiebedrijf. Hij poneerde dat zijn medewerkers zich juist niet dienen af te vragen waarom iets belangrijk is. Ze moeten zich afvragen hoe ze het kunnen realiseren!
Ik vind dat een grappig en tegelijkertijd verontrustend beeld: al die collega’s lopen na een enthousiast ‘waarom’ verhaal vrolijk als lemmingen de zee in omdat daar de stip aan de horizon zou zijn. Ik hoop dat elke professional zich de vragen mag stellen: ‘Waarom doe ik dit eigenlijk?’ Waar geloof ik in dat waarde kan toevoegen aan onze klanten? Als die vragen een privilege blijven van het topmanagement dan ga ik me pas echt zorgen maken.
Tjip de Jong is auteur van de recent verschenen 'Spiekbriefjes voor topmanagers'. Deze geeft in vogelvlucht overzicht en inzicht op de belangrijkste managementmodellen. Geen ingewikkelde omschrijvingen en complexe redeneringen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Ieder spiekbriefje is kort, helder en overzichtelijk. Meer weten of bestellen?
Bovenstaande blog verscheen in september in Managementboek Magazine.