Dit interview met Theo Visser verscheen op de website van Prove2Move
De toetsontwikkelaars en de projectleiders van Prove2Move zitten middenin een professionaliseringstraject. Daarmee bereiden zij zich voor op het werk dat op hen afkomt in verband met de nieuwe kwalificatiedossiers. Zij moeten straks in hoog tempo veel nieuwe, kwalitatief hoogwaardige examenproducten maken. Mariël Rondeel en Theo Visser ondersteunen hen in dat traject. Beiden zijn als adviseurs aangesloten bij Kessels & Smit, The Learning Company. Mariël werkt al langer voor Prove2Move. Theo is nieuw. Tijd dus voor een kennismaking.
Frisse wind
‘Zo heel nieuw ben ik nou ook weer niet, zegt Theo. Ik ben zo’n 20 jaar in verschillende functies actief op het terrein van leren. En ik ben co-auteur van een boek over het evalueren van leertrajecten. Maar eerlijk is eerlijk, toetsen maken voor het mbo is wel nieuw voor mij. Daarom was ik ook voorzichtig toen Mariël mij uitnodigde. Ik vroeg me af of ik wel voldoende te bieden heb. In de praktijk valt dat mee. Mariël en ik vullen elkaar goed aan. Zij met haar ervaring met toetsontwikkeling en ik als de frisse wind, ideeënfontein en groeimotor. Zij weet de juiste vragen te stellen, ik ben meer enthousiasmerend.’
Relatieve onschuld
‘Mijn relatieve onschuld op het terrein van toetsontwikkeling schept ook ruimte. Als mensen tegen mij zeggen bij ons zit dat anders dan kan ik vragen waarom? Is het ingesleten? Of is jullie manier de beste manier? En als ik met hen mijn ervaring met examens voor het bedrijfsleven deel, dan brengt dat de mensen weer op ideeën. Professionalisering, dat klinkt misschien wat abstract. Maar in onze aanpak gaan we echt aan de slag en bouwen de toetsontwikkelaars en de projectleiders op een nieuwe manier aan nieuwe examenproducten. Het is ook geen opleiding in de zin van we stampen er even een hoop kennis in… Het gaat veel meer over wat de mensen drijft en wat ze daarmee doen. Hoe meer energie de deelnemer erin stopt hoe meer dat oplevert.’
Mooi cadeautje
‘Volgens mij is het een mooi cadeautje als je als toetsontwikkelaar zo’n professionaliseringstraject aangeboden krijgt. Ik zie dat de mensen gedreven zijn, dat ze met plezier werken en dat ze verrassende ontdekkingen doen. Een belangrijk inzicht, dat we met elkaar hebben ontwikkeld, is van achteren naar voren denken. Op basis daarvan gaan we nu op zoek naar de antwoorden op vragen als: Wat we willen zien in het examen? Wat moet er getoetst worden en welke opdracht hoort daar dan bij? Dat is professionalisering. Als ik daaraan mag bijdragen geeft me dat energie en bevrediging. Ik kijk nu al uit naar onze volgende sessie.’