Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:
‘Wat is volgens jou de kracht van visualisatie?’ Dat was de eerste vraag die ons gesteld werd bij de training visuele meetings van Jeroen Blijsie afgelopen vrijdag.
Als ontwerper bij Kessels & Smit werk ik vaak en graag met beelden. Ik merk dat goede visuele content je boodschap echt kan versterken en het blijft ook beter hangen bij mensen. Onze hersenen kunnen beelden veel sneller verwerken dan tekst. In minder tijd begrijpen we dus niet alleen meer van de boodschap, maar onthouden we het ook nog eens beter. Ook in de sociale media merk je dat berichten waarbij beelden worden gebruikt populairder zijn en vaker worden geliked. Je trekt sneller de aandacht met goed beeldmateriaal.
Vorig jaar gaf collega Ton ten Broeke een presentatie ‘Leidinggeven aan veranderen, kan dat?’. Na de training kwam er een deelneemster naar hem toe en liet hem een tekening zien. Ze had van de presentatie die hij had gegeven een mooi overzicht gemaakt. In 1 tekening was de kern van zijn verhaal goed samengevat. Het was niet alleen een duidelijk overzicht van de kernpunten, het was ook leuk om naar te kijken, beeld en tekst vulden elkaar mooi aan. Het deed me ook denken aan het filmpje bij de talk van Sir Ken Robinson ‘Changing Education Paradigms’, waarin zijn verhaal beeldend ondersteund werd.
Dit maakte een aantal collega’s bij Kessels & Smit heel enthousiast. Zouden we dit zelf kunnen toepassen bij workshops, faciliteren en lezingen? De meeste reacties waren toch ‘we zouden wel willen, maar tekenen…..oei, dat gaat me niet zo goed af…zou je dat kunnen leren?’
Aan de slag
Afgelopen vrijdag zaten we dus bij elkaar om van Jeroen Blijsie van de Visual Connection meer te leren over dit onderwerp. Volgens Jeroen vergroten bijeenkomsten waarin met visualisatie gewerkt wordt de participatie, de gezamenlijke denkkracht en inzicht in de bigger picture. “Ideeën, acties en veranderingen zijn veel helderder als je gebruik maakt van visuele taal. Visuele communicatie zit in de natuur van de mens. Als we daar meer en slimmer gebruik van maken, dan communiceren we leuker, sneller en beter.” (lees hier zijn blog)
Visueel ABC
Het tekenen bleek veel leuker en makkelijker dan gedacht. Volgens Jeroen is het vooral een kwestie van veel doen. “Als je het alfabet kan schrijven kan je ook tekenen.” Bij tekenen maak je gebruik van een visueel abc, een aantal standaard-iconen die steeds terugkomen als je een beeld van een vraag, situatie of dialoog wilt maken. Plaatjes die bijvoorbeeld horen bij termen als doel, team, groei, visie, idee, maar ook bijvoorbeeld pijlen, mensen, kaders. Door deze basisvormen veel te oefenen maak je je ze eigen en kun je daarna je abc ook uitbreiden met symbolen die specifiek voor ons werk kenmerkend zijn (zoals talent). Dit is ook goed uitgelegd in dit filmpje van het bedrijf Bigger Picture.
Meer weten of zelf oefenen?
- The visual connection (Jeroen Blijsie)
-
Learning Graphic Facilitation - 7 Elements by Bigger Picture en
- Draw more together: Ole Qvist-Sørensen at TEDxCopenhagen
- Leer visueel denken met de gratis 40 dagen Doodle cursus