HomeInspiration › Article

Common Knowledge

par: Suzanne Verdonschot web 111976674546 Suzanne Verdonschot - ; Source Verdonschot, S.G.M. (2012). Common Knowledge – Nancy Dixon. In M. Ruijters & R.J. Simons (Red.), Canon van het leren: 50 concepten en hun grondleggers. (pp. 113-123). Deventer: Kluwer.   22-12-2024

Cette page n'est pas disponible en français - Vue en Néerlandais:

De tijd is voorbij dat organisaties veel geld investeerden in geavanceerde ICT-systemen met de bedoeling de kennis van medewerkers vast te leggen en ervoor te zorgen dat er meer kennis gedeeld wordt. Het klinkt zo eenvoudig: we willen aandacht besteden aan kennismanagement en daarom bouwen we een ICT-systeem. Inmiddels weten we dat het een illusie is. Medewerkers zijn maar moeilijk warm te krijgen voor het toevoegen van informatie aan de database en dat maakt het weer minder aantrekkelijk om het systeem te raadplegen. Zo zijn vele neerwaartse spiralen ontstaan die ervoor zorgden dat het kostbare en veelbelovende ICT-systeem uitliep op een teleurstelling. Maar, als kennis zo belangrijk is, hoe kunnen we er dan voor zorgen dat we ontwikkelde kennis herkennen, delen en doorleren?

 

Nancy Dixon biedt een verfrissend perspectief op deze voor veel organisaties herkenbare vragen. Het heeft er niet mee te maken dat medewerkers geen kennis zouden willen delen. Dat is een misverstand, mensen willen in feite niets liever. Alleen doen ze dat door elkaar verhalen te vertellen, door een collega met een probleem te helpen, door te vertellen over hun eigen ervaringen. En het is díe kennis, die verteld wordt in persoonlijke verhalen en die moeilijk te vangen is in een database, die essentieel is voor organisaties om bijzondere dingen tot stand te brengen, nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en hun eigen werkwijze te verbeteren. Niet de kennis over klanten of over de markt die in feite vrij beschikbaar is voor iedereen, zal voordeel opleveren. Het gaat er om de bijzondere ervaringskennis van medewerkers te herkennen, goed te benutten en onderling te delen. Nancy Dixon noemt deze kennis common knowledge.

 

Dit hoofdstuk verscheen in de Canon van het leren en gaat in op het concept van Common Knowledge en de grondlegger Nancy Dixon. De canon van het leren is een boek waarvoor Manon Ruijters en Robert Jan Simons het initiatief namen en de redactie deden. Het boek stelt 50 concepten en hun grondleggers centraal; diverse concepten (van A tot Z!) komen aan bod. Van Afgunst en Actieonderzoek tot Zelfgestuurd leren en Zone van de naaste ontwikkeling. Het gehele boek kun je bestellen via Kluwer. Hier vind je tevens een complete inhoudsopgave en nog meer proefhoofdstukken.