"Als HRD-professionals houden we ons veel bezig met het ontwikkelen en organiseren van leerinterventies. Al aan het einde van de vorige eeuw signaleerden diverse wetenschappers - onder andere Baldwin & Ford (1988) en Kirkpatrick (1994) - dat het effect van georganiseerde opleidingen in de werkpraktijk uiteindelijk maar beperkt is.
Hoe kan je nu beter in kaart brengen of de verwachtingen ten aanzien van een leertraject daadwerkelijk waargemaakt worden en wat de verbetermogelijkheden zijn om de leerinterventie zelf en de werkomgeving als geheel te versterken?
Suzanne Verdonschot doet al jaren onderzoek naar hoe je de impact van leerinterventies beter kunt bepalen en samen met Diede Stevens schreef ze dit boek hierover. Ze benadrukken dat het er bij 'impact van leerinterventies' vooral om gaat dat mensen in hun werk ook echt iets anders gaan dóen.
Hoe kun je dat onderzoeken en welke hulpmiddelen kun je hiervoor gebruiken? In hoofdstuk 3 vindt de lezer een mooi overzicht van stappen om tot een degelijk impactonderzoek te komen. Helpend zijn ook de praktijkvoorbeelden in hoofdstuk 5, waarbij aan de hand van casuïstiek uit de praktijk vragen worden besproken als 'Hoe maak je met betrokkenen een impactmap?' of 'Wat doe je met evaluaties die in een bureaula zijn geëindigd?' De lezer vindt in het boek veel tips en bruikbare hulpmiddelen om -meer- werk te maken van impactonderzoek."
in Opleiding & Ontwikkeling, nummer 3 2021, pagina 39.