Met collega's Isolde van Roekel (zelfstandig onderzoeker/adviseur) en Hidde de Blouw (Politieacademie) schreef Cees Sprenger dit hoofdstuk over een onderzoek naar de leerdynamiek van oudere politiemedewerkers onder de titel: 'Vormgeven aan ambities in de tweede loopbaanhelft: samen doen maar niet alleen'.
Regie nemen over je eigen loopbaan, een leven lang leren.... het zijn gevleugelde uitspraken die we veel horen. In de praktijk blijkt het voor menigeen lastiger dan je het op het eerste oog zou denken. Aan de hand van praktijkonderzoek binnen de politieacademie schetsen de auteurs hoe diepgewortelde handelings- en omgangspatronen een barriere kunnen vormen voor (met name oudere) medewerkers om uit eigen beweging hun ambities en ontwikkelmogelijkheden te verkennen. En... wat je daaraan kunt doen! Wat helpt?
De bijdrage is verschenen in het M&O boek 'Leren in Organisaties', dat is uitgegeven door Kluwer. Een inspirerende bundel vol praktijkverhalen en bruikbare theorie. U kunt hier het hoofdstuk downloaden maar ook het hele boek bekijken of bestellen (klik op 'bestel dit boek').