Het beroepsonderwijs maakt een interessante ontwikkeling door. De aansluiting tussen de opleiding en het werkveld krijgt veel aandacht. De eisen die het werkveld stelt zijn hoog. De bekwaamheden van een toekomstige beroepsbeoefenaar zijn complex van aard. Niet alleen de vereiste materiedeskundigheid is complex, ook het vermogen om zelfstandig problemen op te lossen en de vaardigheid om met anderen samen te werken en te communiceren spelen een belangrijke rol in het geheel van factoren die iemand aantrekkelijk maken voor werk. Daarnaast vraagt de arbeidsmarkt niet alleen om mensen die hun vak goed onder de knie hebben, ze moeten ook zelfstandig kunnen handelen in nieuwe ongewone probleemsituaties, kunnen reflecteren op wat zich voordoet en daaruit lering trekken voor wat nog komt. Het liefst zien we jonge mensen die hun opleiding afsluiten als zelfbewuste professionals, die weten wat ze willen, hun eigen koers kunnen uitstippelen en hun hart kunnen leggen in het werk dat ze gaan uitvoeren. De vraag is of het beroepsonderwijs op zo’n ruim pakket van eisen is toegesneden.