Samenvatting van het proefschrift 'Learning infrastructure of self-managing work teams'.
Zelfsturende teams komen steeds vaker voor in Nederland. Vooral in productiebedrijven, de sector waarvoor het concept oorspronkelijk is ontwikkeld. Maar in toenemende mate experimenteren ook organisaties in de zakelijke dienstverlening en onderwijs- en zorginstellingen met deze organisatievorm.
De belangrijkste motieven voor het invoeren van zelfsturende teams zijn gerelateerd aan de bedrijfsvoering. Organisaties hopen met dergelijke teams bijvoorbeeld de productiviteit te verhogen, kostprijzen te reduceren of de flexibiliteit en klantgerichtheid te versterken. Daarnaast spelen doelstellingen op het terrein van ‘kwaliteit van de arbeid’ een rol, zoals het vergroten van de ontplooïingsmogelijkheden of het versterken van betrokkenheid van medewerkers. Een toenemend aantal organisaties ziet in zelfsturende teams echter (ook) een hulpmiddel om de ontwikkeling richting lerende organisatie te bevorderen: ze gebruiken teams als onderdeel van een gerichte ‘leerstrategie’.
Dit proefschrift onderzoekt hoe de leerinfrastructuur van zelfsturende teams eruit ziet. Vormen ze een goede leeromgeving? Hoe?