This page is not available in English - View in Dutch:
“Ik word er heel gelukkig van als een leerling aan het begin van de vierde klas zegt: ik heb zo’n persoonlijke groei doorgemaakt in hoe ik de wereld tegemoet treed.” – Aron, docent en coachcoördinator op Mavo Centraal.
In deze podcastserie hoor je hoe vier scholen op eigen wijze bouwen aan positief onderwijs en welk effect dit heeft op de mensen die zich in de school bewegen. Je hoort verhalen van docenten, leerlingen en schoolleiders. En de ervaringen en tips van externe begeleiders die een tijdje optrokken met de scholen om positief onderwijs te laten landen. Deze podcastserie is onderdeel van een actie-onderzoek dat we, samen met Garrison Institute en Take a Step, deden met deze scholen.
Op 15 juni organiseren we een meetup voor mensen die er meer over willen leren en uitwisselen.
Aflevering 1: WHY
Motivatie, talentontwikkeling, stress en angst. Reden genoeg voor een school om op zoek te gaan naar een andere manier van onderwijzen. In deze aflevering hoor je waarom positief onderwijs voor de vier scholen de sleutel is tot geïnspireerde, gemotiveerde, gelukkige en ontspannen leerlingen en docenten. In deze aflevering introduceren we ook de vier scholen.
Aflevering 2: HOW
Wat is er nodig om te bouwen aan positief onderwijs in een school en hoe betrek je de mensen in de school hierbij? Het vraagt iets van je mindset, van hoe je communiceert en hoe je onderwijs organiseert. Dit soort processen en bewegingen beginnen vaak met een kleine, persoonlijke spark die dan uitgroeit tot een groot, collectief enthousiasme.
Aflevering 3: WHAT
Het verschilt per school welke interventies en acties passend zijn om positief onderwijs in de praktijk vorm te geven. Scholen richten zich bijvoorbeeld op:
-
het aanleren van sociaal- emotionele vaardigheden bij leerlingen,
-
het versterken van autonomie en eigen ontwikkelruimte van leerlingen
-
de relatie tussen docent en leerling
-
professionalisering en groei van docenten
Het onderzoeksrapport waarop de podcasts zijn gebaseerd vind je hier.