This page is not available in English - View in Dutch:
In een klein groepje staan we bij een kunstwerk dat speciaal voor deze bijeenkomst is opgehangen. Wij drieën hebben dit werk uitgekozen om bij stil te staan. We kijken door het kijkraampje dat we gekregen hebben en bespreken wat we zien. “Bloemen”, merkt iemand op. “Bloesem, mooi roze” zegt een ander. “En dat gat daar in het midden dan?” vraagt de derde. We kijken samen naar het zwarte rondje op het kunstwerk en bespreken wat dat met ons doet. De één wordt er somber van, een ander juist nieuwsgierig. We bespreken de gedachtes die ieder van ons heeft en proberen dat even later te vertalen naar het vraagstuk uit ons werk dat we meegenomen hebben naar deze bijeenkomst.
Dit is één van de momenten tijdens de proloogbijeenkomst die we organiseren als voorproefje van het vierde FCE-festival. We experimenteren tijdens deze ontmoeting met een groep studenten en vakgenoten – werkzaam bij onder andere scholen, een supermarktorganisatie en een adviesbureau– met het inzetten van kunst als manier om op andere gedachtes te komen en innovatie-initiatieven te versterken. De bijeenkomst pakt positief uit, alle aanwezigen zijn enthousiast en raken nieuwsgierig naar de manier waarop kunst kan bijdragen aan het leren in organisaties. Er spelen op het moment veel vraagstukken die niet met de vertrouwde aanpakken van logisch rationeel denken op te lossen zijn. We merken dat de kunstwerken uitnodigen om te vertragen, dat ze ons denken op een andere manier aanzetten en helpen om iets ‘boven woorden te brengen' (Koenen, 2012). Het thema van het komende FCE-festival is “Kunst als taal om innovatie-initiatieven verder te brengen”. Hiermee borduren we voort op her onderzoek van Annebel die kunst inzette als onderdeel van een leerinterventie voor een docententeam. Ook sluit het aan bij het onderzoek van Suzanne waarin zij op zoek is naar manieren om innovatie in de dagelijkse praktijk op een praktische manier te stimuleren en hiermee impact te realiseren.
In dit paper beschrijven Annebel en Suzanne hoe hun samenwerking tot stand gekomen is. Ze doen dat door elk hun persoonijke verhaal te delen. Daarna komt aan bod hoe het experiment tijdens de proloog werkte en wat het in beweging zette. We sluiten af met een inkijkje in de experimenten die we de komende tijd, in aanloop naar het FCE-festival op 8 november 2024, ondernemen om meer te leren over de werking van kunst als taal.