Of het nu een korte workshop is, een omvangrijk leiderschapstraject of een e-learningmodule, de bedoeling is dat leerinterventies mensen helpen om effectiever te handelen in hun eigen werkpraktijk. In hoeverre dat doel wordt behaald is lang niet altijd duidelijk. Vaak krijgen deelnemers na afloop van het traject of de module wel een evaluatieformulier toegestuurd, maar beperkt de opvolging hiervan zich tot een samenvatting van antwoorden voor de trainers of begeleiders.
Leer- en ontwikkelactiviteiten zijn bedoeld om medewerkers beter toe te rusten voor het werk dat zij doen of gaan doen. Zij kunnen hier persoonlijk baat bij hebben, maar de organisatie mag er ook resultaten van verwachten. Impactonderzoek helpt om in kaart te brengen in hoeverre die verwachting wordt waargemaakt en om aanknopingspunten te vinden voor het versterken van de interventies zelf en de werkomgeving als geheel.
Dit handboek voor impactonderzoek laat zien hoe je de doorwerking van leertrajecten kunt evalueren. Het bevat een stappenplan voor een compleet impactonderzoek, maar er komen ook werkvormen aan bod die het mogelijk maken in korte tijd zicht te krijgen op de impact van een traject. Er is aandacht voor manieren om dit onderzoek samen met anderen te doen zodat het leren van de evaluatie al begint tijdens het onderzoek zelf. Hiermee is de kans het grootst dat de evaluatie ook leidt tot verbeteringen in de werkpraktijk en in de leerinterventies.
Het boek is gebaseerd op ervaring in tientallen impactonderzoeken in uiteenlopende sectoren zoals handel, industrie, zorg, onderwijs, dienstverlening en openbaar bestuur.
Meer info vind je op https://www.impactonderzoek.nu/