Verschenen op psychologies.be.
Worstelt je kind met zijn schoolcarrière? Zet dan in op de zoektocht naar zijn - soms ondergesneeuwde - talent. Want weten waar je goed in bent is de krachtigste hefboom voor ontwikkeling, aldus pedagoog en talentcoach Luk Dewulf.
‘Een echte schok was het’, vertelt Nadine (49). Haar dochter Violetta startte in het eerste middelbaar in de richting Latijn maar op het einde van dat jaar haalde ze voor vier vakken onvoldoendes. Ze mocht overgaan, maar de klassenraad raadde haar de richting moderne talen aan. Op het einde van het tweede jaar kreeg ze een B-attest. ‘Over zittenblijven wilde Violetta niets horen, dus moesten we halsoverkop op zoek naar een TSO-school. Ze startte in de richting sociaal-technische wetenschappen maar was er doodongelukkig. Uiteindelijk is ze eind september terug naar haar vertrouwde school gegaan en heeft ze beslist om haar jaar over te doen.’ Goede leerlingen in de lagere school die in het middelbaar plots heel erg zoekende zijn, voor veel ouders is het een herkenbaar verhaal. Ook pedagoog Luk Dewulf, talentcoach en auteur van Ik kies voor mijn talent, heeft de vrije val in het secundair aan den lijve ondervonden. ‘Ik was een primus in de lagere school maar in het middelbaar gingen mijn resultaten jaar na jaar achteruit. Het eerste jaar ben ik afgestudeerd met 73 %, in het laatste jaar had ik amper 55 % en vier onvoldoendes. Op aanraden van onze buurvrouw hebben mijn ouders me laten testen. Na de tests werd ik streng toegesproken door de vrouw die me die dag begeleidde. Volgens haar had ik heel wat in mijn mars, alleen had ik er niks mee gedaan. Ze zei me dat ik elke richting aankon, als ik het maar wilde. Dat was de eerste keer in mijn leven dat iemand me zei dat ik misschien wel iets bijzonders kon, dat ik talenten had. Het eerste jaar pedagogie aan de universiteit van Leuven studeerde ik af met 64 %, bijna tien procent meer dan in het laatste middelbaar.’ (...)