Leren op de werkplek krijgt steeds meer een plek in organisaties. Door leren dichtbij het dagelijkse werk te brengen krijgen medewerkers de mogelijkeid om bij te blijven, gegeven de uitdagingen van een steeds sneller veranderende wereld.
Leren op de werkplek is efficiënter dan het aanbieden van formele trainingen. Vooral als het gaat om leren van werkgerelateerde vaardigheden en kennis. Op deze manier leer je andere aanpakken op de plek waar je ze ook zult gaan toepassen. Daarnaast is er nog het praktische voordeel dat het werk voor een belangrijk deel gewoon door kan gaan omdat medewerkers niet “op cursus” zijn.
Dit klinkt misschien logisch. Toch is de vraag voor veel organisaties hoe ze het leren op de werkplek kunnen inrichten. Onderzoek op dit vlak laat zien dat het belangrijk is om medewerkers vooral te helpen feedback te verzamelen en relevante kennis op het spoor te komen. Maar hoe pak je dat nu aan in de dagelijkse praktijk?
Kessels & Smit, The Learning Company ontwikkelde een instrument dat medewerkers helpt met regelmaat feedback te vragen en te krijgen. En dat hen helpt aanvullende kennis op te sporen. Het instrument heet “de Weegschaal”. De afgelopen twee jaar werd de Weegschaal gebruikt door meer dan 75 mensen om het leren en beter presteren in het werk te stimuleren. We deden tevens onderzoek naar de werking van het instrument.