Verdraaid

2 nov

Verdraaid

Op dit moment ben ik bij verschillende gemeentes aan de slag rondom ‘werken vanuit de bedoeling’. Het is bijzonder te merken dat dit echt leeft bij de mensen. De gesprekken zijn soms verhit. Er komen tal van voorbeelden langs over situaties die toch niet echt de bedoeling kunnen zijn.

 

Voor de mensen die het boek van Wouter Hart niet kennen: werken vanuit de bedoeling gaat over de discrepantie tussen de leefwereld (‘het hier en nu’, wat we zien, ruiken en voelen) en de systeemwereld (de regels en procedures). We hebben ooit systemen en procedures bedacht om ervoor te zorgen dat in de leefwereld de goede dingen worden gedaan. In de praktijk blijkt dit nog wel eens (lees: vaak) zijn doel voorbij te schieten. De systemen zijn leidend geworden en de organisatie is dan ‘verdraaid’. Dan is het goed terug te gaan naar de bedoeling. Waarom doen we dit ook alweer?

 

Een mooi voorbeeld in ons vakgebied is het gebruik van POP-formulieren. Wat we eigenlijk willen, is dat medewerkers blijven leren en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling. Als middel hiertoe is gekozen voor het voeren van POP-gesprekken (met als resultaat: het opstellen van een Persoonlijk Ontwikkel Plan). Waar het vaak op neerkomt is dat de focus komt te liggen op het al dan niet voeren van deze POP-gesprekken en het opstellen van het bijbehorende plan. En niet op de kwaliteit ervan of het daadwerkelijke effect op ontwikkeling van medewerkers.

 

Een soortgelijk mechanisme zie je terug bij het maken van opleidingsplannen en het vaststellen van opleidingsbudgetten. Vaak moet in een heel vroeg stadium al worden aangegeven welke opleidingen er voor medewerkers nodig zijn. Leidinggevenden ‘shoppen’ uit de opleidingscatalogus. Wellicht leuk voor vaardigheidsontwikkeling en kennisoverdracht. Maar het is natuurlijk geen oplossing voor de vraagstukken waar het eigenlijk over gaat, zoals zelforganisatie, eigenaarschap of innovatie.

 

En zo ben ikzelf ooit dit werk gaan doen; omdat ik graag betrokken wil zijn bij de ontwikkeling van mensen en er zelf ook een kick van krijg als ik mensen inspireer tot nieuwe stappen. Als er mooie experimenten ontstaan in het werk die patronen doorbreken. De energie die ik daarbij voel, dat is mijn drijfveer. En niet zozeer de aanbestedingen, administratieve werkzaamheden en overleggen die daar ook bij horen.

 

Het HRD-vakgebied kan veel baat hebben bij meer werken ‘vanuit de bedoeling’. Wat is de impact die we werkelijk willen realiseren? Welk resultaat hebben we voor ogen? En hoe draagt dit bij aan de bedoeling van de opdrachtgever of deelnemers aan een traject? Worden ze er beter, vaardiger of gelukkiger van? En als dat beeld aanspreekt, geef hier dan de ruimte en middelen voor. Zo creëer je energie om ergens voor te gaan en te leren. En dat lijkt me nou helemaal de bedoeling.

 

 

Meer weten?
Hart, W. (2013). Verdraaide organisaties: terug naar de bedoeling. Vakmedianet, Deventer.

 

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling (O&O) 3/2017.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...

Je stinkende best doen

19 okt

Je stinkende best doen

Ik zit in het oude Luxor Theater bij de première van de voorstelling Beter van Maarten van der Weijden. Hij vertelt zijn levensverhaal. Of eigenlijk: twee verhalen die met elkaar verweven zijn. Het ene verhaal gaat over de leukemie die hij op jonge leeftijd heeft...

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

12 okt

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

Afgelopen september verscheen in het NRC een interview met de Amerikaanse hoogleraar Teresa Amabile . Haar boek ‘The Progress Principle’ was een tijdje terug voor mij een echte eye opener. Ze laat hierin overtuigend zien dat het boeken van vooruitgang ons als mens motiveert en...

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

5 okt

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Dat lukt het beste door mensen in het onderzoek een rol te geven. Soms lukt het niet alle belanghebbenden een plek te geven tijdens het onderzoek. Dan komt het aan...

Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

2 okt

Door: Silvia Derom - profiel | Categorie: Inspiratie
Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

“Focus op één ding” “Kies gewoon iets” “Begin iets en maak het af” Focus is dé voorwaarde voor succes. Veelheid is wat afleidt van de focus, waardoor je “van alles een beetje kan, maar niets écht goed”. In deze overtuiging staan...

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

28 sep

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

Praktische methode om tot gedeelde inzichten te komen Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Na afloop mogen meelezen met het rapport kan informatief zijn, maar leidt zelden tot leren. Het leren gaat een stuk gemakkelijker...

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

26 sep

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

In hun werk als onderwijsonderzoekers bezoeken Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde regelmatig scholen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. "Ons onderzoek gaat altijd om de vraag hoe een werkomgeving in de school eruitziet die leidt tot verbetering en vernieuwing van het onderwijs en de...
vorige
1 2 3 ... 59 60 61
volgende