Op weg naar zelfsturing: 3 hobbels en wat je kan doen om deze te overwinnen

18 jan 16

Op weg naar zelfsturing: 3 hobbels en wat je kan doen om deze te overwinnen

Binnen een zorgorganisatie besluit de afdeling kennis en behandeling te gaan werken met zelfsturende teams. Er werken hier diëtisten, pedicuren, logopedisten, medische dienst, tandheelkundigen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, bewegingstherapeuten, gedragsdeskundigen, vaktherapeuten en PSH’ers. Het management heeft het idee dat men klantgerichter kan gaan werken als de professionals zelf meer regeltaken doen. Neem bijvoorbeeld het inplannen van een afspraak of het inkopen van materiaal. Hiervoor moest een behandelaar nog altijd contact opnemen met de planning of inkoop. Maar zou het niet handiger zijn voor de behandelaar, en prettiger voor de klant, dat die afspraak direct door de dienstdoende professional wordt ingeboekt? Of dat het juiste materiaal rechtstreeks besteld kan worden door een professional?

 

De afdeling schakelde een adviseur van Kessels & Smit in om dit proces op weg naar zelfsturing te begeleiden. Inge Janssen volgde dit proces als onderzoeker. Ze was benieuwd welke hobbels een afdeling op weg naar zelfsturing kan tegenkomen. Ze wilde ook weten wat je kunt doen om die te overwinnen. Lees verder (pdf).

 


Andere interessante blogs op het thema “Kessels & Smit” voor jou geselecteerd:


Een ongeval op het werk, doodnormaal

12 feb

Een ongeval op het werk, doodnormaal

Het is in Nederland niet vanzelfsprekend dat je ’s avonds gezond thuiskomt van je werk. In 2016 gold voor ten minste 2500 mensen dat ze met een ernstig letsel hun werkplek hebben verlaten. ISZW publiceerde in juni jl. een rapport over ernstige arbeidsongevallen. In het...

De impact van een leiderschapsprogramma

28 nov

De impact van een leiderschapsprogramma

Een leiderschapsprogramma ondersteunt managers in een grote internationale organisatie in hun ontwikkeling. In 2011 werd Kessels & Smit gevraagd om het programma te herontwerpen. In de afgelopen jaren ontvingen we veel positieve feedback van deelnemers en andere betrokkenen. We hadden echter nog geen compleet beeld...

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

26 sep

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

In hun werk als onderwijsonderzoekers bezoeken Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde regelmatig scholen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. "Ons onderzoek gaat altijd om de vraag hoe een werkomgeving in de school eruitziet die leidt tot verbetering en vernieuwing van het onderwijs en de...

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

22 sep

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

Ruimte voor fantasieën, aannames en vooroordelen Als je onderzoek doet in een organisatie, is het de bedoeling dat iemand van de inzichten uit het onderzoek leert. Het is daarom zaak om leerzame manieren van werken te kiezen tijdens het onderzoek en voor de presentatie...

De Weegschaal

21 aug

De Weegschaal

Leren op de werkplek is efficiënter dan het aanbieden van formele trainingen. Vooral als het gaat om leren van werkgerelateerde vaardigheden en kennis. De vraag voor veel organisaties is hoe ze het leren op de werkplek kunnen inrichten. Onderzoek op dit vlak laat...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

24 jul



...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

8 jun

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

Vorige week organiseerden we een ‘Make a Difference Event’. Geen jubileum of lustrumviering, geen strategische conferentie, maar een experiment om ruimte te creëren voor collectieve reflectie en onderzoek - door onszelf en anderen uit ons netwerk - naar de vraag: wat willen en kunnen we nog meer neerzetten om bij te dragen aan het welzijn en leervermogen van individuen, wijken en organisaties.

Het vorige blog beschreef de aanleiding en focus, hier een impressie van wat er gebeurde toen 250 betrokken en bevlogen mensen in één ruimte samen kwamen voor drie dagen, en we ze uitnodigden om hun verhalen, ideeën, vragen en dromen te delen en om te zetten in creativiteit….
vorige
1 2 3 ... 27 28 29
volgende