Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest?

 

Ook als ondernemer heb je er alle baat bij hier een goed zicht op te krijgen. Ben je bv. iemand voor wie (veel) sociaal contact een bron van energie is? Verplicht je dan niet in je eentje aan je bureau te werken, het zal wellicht weinig productief zijn.

 

Ga voluit voor jouw talenten (en zoek een oplossing voor de zaken waar je niet goed in bent)

Je komt op je weg als ondernemer zaken tegen die van vitaal belang zijn voor jouw zaak, maar je zelf minder goed afgaan. Misschien ben jij wel een gedreven kok voor wie ‘marketing’ klinkt als een ver-van-mijn-bed-show. Maar als je klanten wil vinden, moet je zorgen dat je zichtbaar en bekend bent.

 

De gangbare adviezen luiden dan meestal als volgt: ‘volg eens een online webinar over boost jouw Facebook marketing’ of ‘lees het boek van marketinggoeroe huppeldepup’. Maar eerlijk is eerlijk, grote kans dat het jou bakken energie kost om hiermee aan de slag te gaan. En de resultaten zullen nooit in verhouding staan tot de moeite die je ervoor moet doen.

 

Vanuit een talentgericht perspectief gaat het in de eerste plaats om het bereiken van het resultaat: klanten vinden. Hoe je dit doet of wie je hierbij helpt, maakt niet uit. Ga op zoek naar hulpbronnen: kennissen en vrienden, een professional, of bepaalde tools die je kunnen helpen. Zo kan jij je ondertussen focussen op waar jij in uitblinkt: koken!

 

Denk niet te gauw “ik heb geen ondernemersbloed”

Natuurlijk bestaat 'de ondernemer' niet. Je leest het goed: ondernemen kan je leren! Maar ook hier: blijf trouw aan jouw 'gebruiksaanwijzing', boetseer jouw ondernemerschap rond jouw talenten, waarden en drijfveren. Dit is de beste garantie tegen burn-out en bore-out, want uiteraard kan jou dit ook als zelfstandige overkomen. Dit betekent natuurlijk ook dat je je weet te omringen door de juiste mensen, misschien partners maar evengoed ook leveranciers, die jou aanvullen waar nodig.

 

Geef jouw veelzijdigheid een volwaardige plek

Focussen op één ding is misschien niet aan jou besteed? Een creatieve generalist is niet te reduceren tot één activiteit, rol of thema. Ga na waar jouw behoefte aan afwisseling en veelzijdigheid precies zit. Ben jij vooral een opstarter? Misschien word jij dan wel een typische 'seriële ondernemer', die een zaak opstart en het weer verkoopt éénmaal alles draaiende is. Of wie weet is projectmatig werken wel ideaal voor jou? Zoek je de afwisseling vooral hier-en-nu, dan kies je misschien wel voor wat een 'fusion-business' genoemd wordt: een koffiebar/boekenwinkel, of waarom niet, een kapsalon waar ook coachingsessies worden gegeven!

 

Denk niet dat je er nog niet klaar voor bent

De grootste valkuil als ondernemer is denken dat je nog niet voldoende voorbereid bent om te ondernemen. Je moet eerst nog een extra cursus volgen, nog een extra marktonderzoek doen of je concurrenten beter leren kennen. Hiermee willen we ‘op safe’ spelen: het plan moet helemaal goed zitten en bijna een garantie op succes zijn vooraleer we er concrete stappen in durven zetten. Dit is natuurlijk een illusie, want je hebt net die praktijk nodig om jouw idee te verfijnen en te verbeteren.

 

Bied jezelf de ruimte om te mislukken

Ondernemen is een werkwoord. Probeer zo snel mogelijk feedback te krijgen van klanten en/of collega's. Experimenteren, zonder al te veel risico's te nemen, zal een schat aan informatie bieden over wat werkt voor jouw klant, maar ook over wat werkt voor jou. Waar word je blij van? Wat vind je slopend? Sluit hetgeen je doet aan bij jouw waarden? Doelen zijn er om richting te geven, maar behoud voldoende ruimte om ze in vraag te stellen en bij te stellen waar nodig.

 

Weet waar je “ja” op zegt

Veel ondernemers zijn van het enthousiaste soort. Met als gevolg dat ze soms verzuipen in de projecten en engagementen. Wat helpt is het inbouwen van buffertijd. Krijg je een idee, voorstel of aanbod? Zeg dat je het even laat bezinken en peil naar jouw goesting en enthousiasme. Wat maakt dat je hier warm van wordt? Waar gaat jouw enthousiasme precies over? Voor je grote engagementen aangaat, kan je ook een proeftijd inbouwen. Zo weten mensen precies waar ze aan toe zijn en kan je nog altijd op je stappen terugkeren. Dit laatste kan trouwens in principe op elk moment. Wees eerlijk t.o.v. jezelf en jouw partners of opdrachtgevers en zoek samen naar een constructieve oplossing. Verantwoordelijkheid opnemen start soms met nee zeggen. Want het niet weten, mislukken en van gedacht veranderen hoort nu eenmaal bij het ondernemen!

 

Meer lezen en weten over talent?

 

Kriebels om te ondernemen?

 


Andere interessante blogs op het thema “Kessels & Smit” voor jou geselecteerd:


De impact van een leiderschapsprogramma

28 nov

De impact van een leiderschapsprogramma

Een leiderschapsprogramma ondersteunt managers in een grote internationale organisatie in hun ontwikkeling. In 2011 werd Kessels & Smit gevraagd om het programma te herontwerpen. In de afgelopen jaren ontvingen we veel positieve feedback van deelnemers en andere betrokkenen. We hadden echter nog geen compleet beeld...

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

26 sep

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

In hun werk als onderwijsonderzoekers bezoeken Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde regelmatig scholen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. "Ons onderzoek gaat altijd om de vraag hoe een werkomgeving in de school eruitziet die leidt tot verbetering en vernieuwing van het onderwijs en de...

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

22 sep

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

Ruimte voor fantasieën, aannames en vooroordelen Als je onderzoek doet in een organisatie, is het de bedoeling dat iemand van de inzichten uit het onderzoek leert. Het is daarom zaak om leerzame manieren van werken te kiezen tijdens het onderzoek en voor de presentatie...

De Weegschaal

21 aug

De Weegschaal

Leren op de werkplek is efficiënter dan het aanbieden van formele trainingen. Vooral als het gaat om leren van werkgerelateerde vaardigheden en kennis. De vraag voor veel organisaties is hoe ze het leren op de werkplek kunnen inrichten. Onderzoek op dit vlak laat...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

24 jul



...

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

8 jun

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

Vorige week organiseerden we een ‘Make a Difference Event’. Geen jubileum of lustrumviering, geen strategische conferentie, maar een experiment om ruimte te creëren voor collectieve reflectie en onderzoek - door onszelf en anderen uit ons netwerk - naar de vraag: wat willen en kunnen we nog meer neerzetten om bij te dragen aan het welzijn en leervermogen van individuen, wijken en organisaties.

Het vorige blog beschreef de aanleiding en focus, hier een impressie van wat er gebeurde toen 250 betrokken en bevlogen mensen in één ruimte samen kwamen voor drie dagen, en we ze uitnodigden om hun verhalen, ideeën, vragen en dromen te delen en om te zetten in creativiteit….

Over MADE: ons Make a Difference Event - 1

7 jun

Over MADE: ons Make a Difference Event - 1

Het besef dat Kessels & Smit, The Learning Company 40 jaar geleden is opgericht, leidde vorige zomer tot een interessant gesprek in onze groep. Het idee van de verjaardag riep kernvragen op: onze (werk)wereld verandert in hoog tempo. Hoe kunnen we, trouw blijvend aan ons DNA, onze plek en bijdrage opnieuw ijken en herdefiniëren, helemaal passend bij wat er nu speelt en nodig is. Hoe zijn we de komende tijd het meest van waarde voor de omgeving waarin we leven en werken - waar zijn we van? Wat zijn onze kernkwaliteiten? Wat voor organisatie willen we zijn, waar willen we aan bijdragen? Kunnen we onszelf (nog een keer opnieuw) heruitvinden, terwijl we tegelijk onszelf blijven?

Nadenkend over hoe we dat wilden aanpakken kwamen we al snel tot het idee dat we deze zoektocht niet alleen wilden oppakken. We besloten anderen uit ons netwerk, met gelijkaardige dromen en vragen, uit te nodigen. Niet om met ons mee te denken over onze vragen, maar om tegelijk met ons hun eigen zoektocht vorm te geven – zodat we met elkaar een soort collectieve ruimte voor onderzoek en nieuwe ideeën zouden maken. Een bubbel van creatieve energie, waarbij je elkaar inspireert. Met anderen erbij zouden we meer uitgedaagd worden om buiten onze bestaande kaders te denken, zo redeneerden we. Bovendien waren we enthousiast over het idee dat we met onze vragen (en niet met eventuele antwoorden of plannen) ruimte zouden kunnen maken voor het zoekproces van anderen.
vorige
1 2 3 ... 27 28 29
volgende