Leren in organisaties: werk waar je warm van wordt

21 dec

Leren in organisaties: werk waar je warm van wordt

Mariel Rondeel werd geinterviewd op pwnet.nl over het boek Opleidingskunde:

 

"Het creëren van een lerende organisatie is niet de exclusieve taak van opleidingskundigen of de afdeling Leren en Ontwikkelen. Kennisdelen en kritisch kijken naar je eigen opvattingen over werk, moeten worden gedragen door de hele organisatie, zegt Mariel Rondeel, ontwerper en consultant bij Kessels & Smit.

Talentontwikkeling en performance improvement hoeven elkaar niet uit te sluiten, zegt Rondeel. “Ontwikkeling van mensen heeft ook te maken met wat de organisatie nastreeft. Het gaat altijd om de vraag ‘Hoe kan ik datgene waar jij sterk in bent, wat jou drijft en waar jij verder in wilt komen verbinden met datgene wat voor onze organisatie van belang is? Hoe dragen jouw talenten bij aan het collectieve belang?’”

 

Leren in organisaties

Mariël Rondeel is een van de auteurs van het boek Opleidingskunde – Leren in het werk, rond het werk, voor het werk. Samen met co-auteur Erik Deen gaat ze in de volledig vernieuwde editie van het boek uitgebreid in op het vakmanschap dat nodig is om leren in organisaties op een hoger plan te brengen. Het boek kwam tot stand in samenwerking met Joseph Kessels, grondlegger van het vak opleidingskunde in Nederland.

 

Impact

Het zogenaamde achtveldenmodel vormt de ruggengraat van het boek. Dit model kan worden gebruikt als leidraad voor het samen met relevante betrokkenen ontwerpen en evalueren van leerinterventies. Het model helpt om een logisch verband te leggen tussen organisatiedoelen, werksituatie, bekwaamheden en leerinterventies. En om vast te stellen wanneer betrokkenen tevreden zijn met opbrengsten: zowel de leeropbrengsten als de opbrengsten voor de organisatie.
Een van de ontwikkelingen die de auteurs daarbij signaleren is dat evaluaties van resultaten van leeractiviteiten zich niet meer beperken tot de vraag of het traject goed was.

 

(...) "

 

Lees hier het hele interview...


Andere interessante blogs op het thema “Leuk” voor jou geselecteerd:


Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

22 sep

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

Ruimte voor fantasieën, aannames en vooroordelen Als je onderzoek doet in een organisatie, is het de bedoeling dat iemand van de inzichten uit het onderzoek leert. Het is daarom zaak om leerzame manieren van werken te kiezen tijdens het onderzoek en voor de presentatie...

Vooruit met de vooroordelen!

14 sep

Vooruit met de vooroordelen!

Het is de laatste dag van mijn vakantie. Ik blik vooruit naar de afspraken voor morgen, de eerste werkdag. Eerlijk gezegd heb ik er nog niet zoveel zin in. Het vraagt altijd een zeker inspanning om de motor weer op te starten na een periode...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

Wie schrijft, die leert

30 mei

Wie schrijft, die leert

Schrijven, het is zo’n ding waar veel mensen een romantisch beeld bij hebben. Iets wat veel mensen graag goed willen kunnen. Want wie schrijft, die blijft, is de volkswijsheid. Wij ontdekten de afgelopen maanden een ander, interessant fenomeen. Wie schrijf, die leert. We...

Waarderend leren in het onderwijs

11 mei

Waarderend leren in het onderwijs

Afgelopen maand verscheen het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs . Samen met Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse werk ik op steeds meer scholen die een positieve draai willen maken in het onderwijs. Scholen die het willen hebben over de vraag hoe je...

SPRINT Baanbrekende oplossingen binnen vijf dagen

3 apr

SPRINT Baanbrekende oplossingen binnen vijf dagen

Wat zijn de mogelijkheden van leren met technologie? Hoe kunnen we dit verwerken in onze leer- en ontwerptrajecten? Nieuwsgierig naar het antwoord op deze vragen verdiepen Mariël Rondeel en Arjan de Hoog zich in bronnen over dit onderwerp en delen zij ervaringen. Tot aan de...

Opleidingskunde: compleet vernieuwde derde druk in aantocht

2 mrt

Opleidingskunde: compleet vernieuwde derde druk in aantocht

Deze zomer verschijnt een fonkelnieuwe uitgave van het boek Opleidingskunde. Geen herziene editie maar een totale, inhoudelijke 'make-over' van deze klassieker over ons vak. Deze blog biedt vast een kijkje in het nieuwe boek en maakt duidelijk waarom je dit niet mag missen. Een...
vorige
1 2 3 ... 23 24 25
volgende